نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 17:38

روسیه: تهدید امنیت غذایی جهان مرتبط با غرب است

روسیه با انتقاد از اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد که کمک این کشور به کشورهای آفریقایی را ناچیز دانسته بود اعلام کرد، تهدید امنیت غذایی جهان مرتبط با غرب است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسیه از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد که ابتکار این کشور را برای عرضه رایگان غلات به کشورهای آفریقایی «کمک مالی انگشت شمار» خوانده بود، انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه «ینی شفق»، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست خبری از گوترش خواست تا از دریافت‌کنندگان این غلات بپرسد که چگونه این کمک را ارزیابی می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود که نمایندگان آفریقا «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را هفته گذشته هنگام اعلام این کمکرسانی تشویق کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اخیرا  در نشستی گفت که مسکو می‌تواند عرضه غلات اوکراین به آفریقا را جایگزین کند و اعلام کرد روسیه در چند ماه آینده غلات را به صورت رایگان به ۶ کشور آفریقایی ارسال خواهد کرد. 

پوتین  گفت: «قبلاً گفته‌ام اقتصاد ما قادر است هم به لحاظ تجاری و هم به صورت کمک بلاعوض به نیازمندترین کشورهای آفریقایی، جای غلات اوکراین را پر کند. به‌علاوه امسال ما باز هم انتظار برداشت بی‌سابقه را داریم.» 

کشورهای غربی روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. زاخاروا در همین رابطه از گوترش خواست در اظهارات خود در مورد اقدامات بشردوستانه دقت بیشتری داشته باشد. زاخاروا افزود: «هر مسئله‌ای که امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند، با اقدامات جمعی کشورهای غربی مرتبط است.»

 این دیپلمات روس همچنین هشدار داد که پیوستن اوکراین به ناتو پیامدهای غیرقابل کنترلی خواهد داشت.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1423657

مهمترین اخبار ایران و جهان: