نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 22:15

مخالفت نمایندگان حزب حاکم پارلمان مجارستان با عضویت سوئد در ناتو

نشست پارلمان مجارستان برای پیوستن سوئد به ناتو با تحریم نمایندگان حزب حاکم مواجه شد و موافقت مجارستان با عضویت سوئد در ناتو بار دیگر به تعویق افتاد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشست روز دوشنبه پارلمان مجارستان در زمینه  پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو با  تحریم نمایندگان حزب حاکم مواجه شد و این موضوع  رای کافی بدست نیاورد.

به گزارش منابع خبری، «فیدز» حزب حاکم مجارستان جلسه روز دوشنبه پارلمان را برای رای‌گیری جهت تصویب عضویت سوئد در ناتو تحریم کرد.

در حالی که اکثریت قاطع نمایندگان حزب مخالف در این نشست فوق‌العاده شرکت کردند و به پذیرش سوئد در ناتو رای مثبت دادند، قانونگذاران حزب حاکم که اکثریت دو سوم پارلمان را در اختیار دارند،  در این نشست حاضر نشدند.

تنها مجارستان و ترکیه از ۳۱  عضو ناتو هنوز عضویت سوئد  را در این ائتلاف تصویب نکرده‌اند. الحاق تا زمانی که همه عضوها  با آن موافقت نکنند، نهایی نخواهد شد.

برخی رسانه‌های مجارستانی اعلام کردند که حزب «ویکتور اوربان» نخست وزیر می‌خواهد رای‌گیری را تا سپتامبربه تعویق بیاندازد.

انتظار می‌رود ترکیه در پاییز نیز عضویت سوئد را تایید کند، اگرچه موضع آنکارا در مورد این موضوع تاکنون ضعیف بوده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اوایل ماه جاری در جریان نشست سران ناتو در لیتوانی حمایت خود را از الحاق سوئد اعلام کرد و متعهد شد که قوانین مربوطه را برای بررسی به نمایندگان پارلمان ترکیه ارسال کند.

ترکیه معتقد است سوئد اعضای گروهک تروریستی «پ.ک.ک» پناه داده است. سوئد اخیراً قانون جدیدی را برای سخت‌تر کردن تامین مالی یا حمایت از گروه‌های تروریستی تصویب کرده که به گفته استکهلم، این قانون به معنای اجرای تعهدات توافقنامه با ترکیه است.

اهانت به مقدسات در سوئد نیز به عامل دیگری برای مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو مبدل شده است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1420657

مهمترین اخبار ایران و جهان: