نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 09:44

فارس من| بهره گیری از شناسه کالا برای جلوگیری از قاچاق پوشاک به کشور

مخاطبان خبرگزاری فارس از مسئولان خواستند تا با نصب شناسه کالا روی پوشاک از ورود قاچاق به کشور جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان «اخذ کد شناسه برای تولید کنندگان پوشاک الزامی شود» یکی از کارهای ضروری برای مقابله با عرضه پوشاک غیرمتعارف و قاچاق الزامی شدن کد شناسه کالا است. 

مخاطبان خبرگزاری فارس عنوان کرد‌ه‌ا‌ند متاسفانه با وجود اینکه هر روز سیل ورود پوشاک قاچاق به کشور بیشتر می شود اما اقدامی در این زمینه انجام نمی شود. 

به گزارش فارس، شناسه کالا،  شناسه‌ای چند رقمی که مبتنی بر یک نظام جامع طبقه‌بندی کالاست و مشخصات ماهوی هر قلم کالا احصاء شده و در یک سامانه به منظور ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا، به صورت بارکد و یا نظایر آن بر روی کالا نصب یا درج  می شود.

مجید افتخاری  عضو هیأت‌مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی کشور در رابطه با دلایل عدم اجرایی شدن شناسه کالا بر روی پوشاک، گفت: قبل از هر اقدامی در خصوص شناسه کالا و ... باید تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا ابلاغ شود تا درج شناسه کالا بر روی پوشاک اثرگذار باشد زیرا درج شناسه کالا به تنهایی هیچ اتفاقی را در فرآیند مبارزه با قاچاق کالا رقم نمی زند.

افتخاری با بیان اینکه موضوع مبارزه با قاچاق پوشاک رها شده است، بیان داشت: هیچ برنامه ای برای آن وجود ندارد و لذا فعالان اقتصادی کشورهای تولید کننده پوشاک، بازار ایران را بازاری جذاب می بینند که هر نوع تولید خود را از قبیل پوشاک بنجُل، بی کیفیت و مانده در انبارها را روانه بازار ایران کنند و از آنجا که شرایط اقتصادی مردم نیز چندان خوب نیست از این کالاها که با قیمت نسبتا پایین عرضه می شود استقبال زیادی می شود. 

وی بیان داشت: در حال حاضر پوشاک قاچاق از کشورهای بنگلادش و پاکستان به ایران وارد می شود و بخشی نیز از طریق کالای مسافری از ترکیه به ایران می آید همچنین چین بعد از مدت ها به بازار پوشاک ایران بازگشته است. 

افتخاری اظهار داشت: وزارت صمت بازار پوشاک کشور را به ارزش 9 میلیارد دلار می داند و ارزش پوشاک قاچاق را 3 میلیارد دلار برآورد می کند اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارزش پوشاک قاچاق در کشور را یک میلیارد دلار می داند. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1425157

مهمترین اخبار ایران و جهان: