نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 17:14

امکان اتصال منطقه ویژه اقتصادی زنجان به شبکه ریلی وجود دارد

زنجان-مدیرکل راه‌آهن شمالغرب گفت: در صورت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی امکان اتصال آن به شبکه ریلی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر صفری، ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: حمل و نقل ریلی یک حمل و نقل ایمن به شمار می‌رود، کار در این بخش شبانه‌روزی بوده و امکان توقف در چرخه راه‌آهن نیست و در این بین رسانه‌ها نقش مهمی در رشد و توسعه دارند.

وی دو خطه کردن راه‌آهن زنجان – قزوین را یکی از پروره‌های مهم راه‌آهن برشمرد و گفت: این پروژه حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

مدیرکل راه‌آهن شمالغرب با اشاره به اینکه مطالبات پیمانکار یکی از دلایل کندی تکمیل پروژه دو خطه کردن راه‌آهن است، ابراز کرد: مطالبات پیمانکاران ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و در سفر مقامات دولتی و معاون رئیس جمهور مبلغ یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد.

وی وجود معارض در تاکستان از مسیر دوخطه کردن راه‌آهن را از دیگر چالش‌ها در تکمیل این پروژه خواند و افزود: این موضوع از طریق مقامات بالادستی و استاندار قزوین پیگیری می‌شود و چنانچه اعتبارات به موقع تخصیص یابد این پروژه تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

صفری با بیان اینکه بهره‌برداری از خط دوم مسیر زنجان – قزوین مزایای بسیاری دارد، تصریح کرد: با این کار حجم جابه‌جایی بار و مسافر افزایش می‌یابد و زمان سیر قطار به تهران ۶۰ دقیقه کوتاه‌تر می‌شود و هدف کلان کشور تسهیل سفر از تبریز به مشهد است.

وی در مورد اتصال شهرک صنعتی به خطوط ریلی عنوان کرد: معاون ساخت و توسعه راه آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیگیری این امور را بر عهده دارند.

مدیرکل راه‌آهن شمالغرب افزود: خط ریلی زنجان – بیجار نیز از ایستگاه بناب منشعب می‌شود که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل احداث آن را آغاز کرده است.

وی در مورد نقش راه‌آهن در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اظهار کرد: در صورت علاقه‌مندی و تقاضا مشاور مطالعه و طراحی را انجام می‌دهد و می‌توان از مسیر انشعاب شهرک صنعتی، یک خط ویژه برای منطقه اقتصادی در نظر گرفت.

صفری ایمنی را برند راه‌آهن دانست و گفت: بنا بر آمار ایمنی در راه‌آهن سالانه ۲۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1434213

مهمترین اخبار ایران و جهان: