نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 14:18

اجرای طرح‌های مشترک در دستور کار ترکیه و ازبکستان

رئیس جمهور ازبکستان و مقامات شرکت «چنگیز هلدینگ» ترکیه به سرپرستی مدیر اجرایی این شرکت گسترش بیش از پیش همکاری‌ها از جمله اجرای طرح‌های مشترک در توسعه و بازسازی زمینه‌های اقتصادی ازبکستان را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و مقامات شرکت «چنگیز هلدینگ» ترکیه به سرپرستی «مهمت چنگیز» مدیر اجرایی این شرکت در شهر «تاشکند» گسترش بیش از پیش همکاری‌های سودمند از جمله اجرای طرح‌های مشترک در توسعه و بازسازی زمینه‌های اقتصادی ازبکستان را بررسی کردند.

لازم به ذکر است که با مشارکت این هلدینگ پیشرو چندمنظوره ترکیه در ازبکستان دو پروژه با موفقیت تکمیل شد. از جمله نیروگاه‌های مدرن در استان‌های «تاشکند» و «سیردریا» با ظرفیت کل 460 مگاوات به بهره برداری رسید.

در این دیدار گزارش مفصلی از عملکرد این تاسیسات انرژی در اختیار رئیس جمهور ازبکستان قرار گرفت.

علاوه بر این، توسط رئیس جمهور ازبکستان ساخت نیروگاه دیگری در استان «جزخ» با ظرفیت بیش از 500 مگاوات راه اندازی شد.

همچنین توسط شرکت «چنگیز هلدینگ» برنامه‌های اجرای پروژه‌های جدید به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار ارائه شد. در این زمینه می‌توان به نوسازی و ساخت جاده‌ها و تونل‌ها، انجام امور اکتشافات زمین شناسی و توسعه ذخایر معدنی، مدیریت زیرساخت‌های انرژی بر اساس شرایط مشارکت دولتی و خصوصی اشاره کرد.

رئیس جمهور ازبکستان دستورات تنظیم سریع و اجرای کامل پروژه‌های امیدوارکننده با مشارکت سرمایه گذار ترکیه‌ای را داد.

هم اکنون ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود. مبادلات بازرگانی این دو کشور در  سال 2022 میلادی در سطح 3 میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 1611 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند.

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1433957

مهمترین اخبار ایران و جهان: