نیوز سیتی!
17 دی 1401 - 15:59

سرشماری نفوس و مسکن در همدان تا ۳۰ دی ماه

رئیس سازمان برنامه و بودجه همدان از اجرای سرشماری نفوس و مسکن آزمایشی تا ۳۰ دی ماه در استان خبر داد و گفت: اهداف اجرای این سرشماری محک زیرساخت‌ها، انطباق افراد با محیط اسکان و آماده‌سازی زیرساخت‌های موجود برای سرشماری سال ۱۴۰۵ است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تورج الوانیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای سرشماری نفوس و مسکن آزمایشی تا ۳۰ دی در استان همدان اظهار کرد: در راستای برنامه‌ریزی دقیق و توسعه کشور و استان نیازمند اطلاعات و آمار متقن هستیم.

وی با بیان تاکید بر عدالت‌محوری و امنیت غذایی با بهره‌وری بابل و صرفه‌جویی آب که مد نظر مقام معظم رهبری است افزود: مهم‌ترین اطلاعات پایه‌ای در راستای توسعه آمار و اطلاعات جمعیت، سرشماری عمومی نفوس و مسکن است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان گفت: در نیمه هر دهه سرشماری انجام می‌شود اما با توجه به اینکه رویکرد تغییر کرده امسال بر اساس روش ثبتی مبنا و به شکل آزمایشی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه روش ثبتی مبنا با کمترین خطا انجام خواهد شد یادآور شد: این مهم در راستای محک زیر ساخت‌های استان نیز به شمار می‌رود.

الوانیان با بیان اینکه همدان تنها استانی است که در کشور به شکل استانی سرشماری می‌شود تصریح کرد: این مهم چند دلیل دارد که مهمترین آن تقاضای استان و زیرساخت‌های موجود بوده به نحوی که همکاران اداره پست و ثبت احوال در استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: روش کار این سرشماری به این ترتیب است که مردم شریف با دستگاه‌های الکترونیکی همچون موبایل به سامانه ثبت احوال رجوع و گزینه تغییر نشانی را انتخاب می‌کنند و در نهایت آدرس را تأیید و یا ویرایش می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان متذکر شد: جامعه هدف این سرشماری افراد بالای ۱۵ سال هستند چراکه رمز پست کارت ملی لازمه این روش است.

وی با تاکید بر  اینکه هیچ نوع مراجعه حضوری و تلفنی در این مرحله از سرشماری وجود ندارد اضافه کرد: مردم در جریان باشند اطلاعات هویتی خود را در اختیار افراد سودجو قرار ندهند.

الوانیان با اشاره به اینکه طبق آمار سال ۹۵ جمعیت استان همدان یک‌میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر بوده است افزود: این تعداد در تخمین سامانه مرکز آمار در سال ۱۴۰۰، معادل یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر درج شده که نشان از رشد سه دهم درصدی دارد.

وی با بیان اینکه اهداف اجرای این سرشماری محک زیرساخت‌ها و دیگری انطباق افراد با محیط اسکانشان است یادآور شد: لازم به ذکر است مزیت دیگر این سرشماری آماده‌سازی زیرساخت‌های موجود برای سرشماری سال ۱۴۰۵ خواهد بود.

پایان پیام/۸۹۰۳۳/

منبع: فارس
شناسه خبر: 960813

مهمترین اخبار ایران و جهان: