نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 13:22

۶ قلاده یوزپلنگ ماده در توران زندگی می‌کنند

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: طبق پایش‌ها، ۶ قلاده یوزپلنگ ماده در طبیعت پارک ملی توران در شرق استان سمنان زیست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: طبق پایش‌ها، ۶ قلاده یوزپلنگ ماده در طبیعت پارک ملی توران در شرق استان سمنان زیست می‌کنند.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: زیست ۶ قلاده یوزپلنگ ماده زایا در پارک ملی توران استان سمنان نویدبخش پویایی جمعیت این گونه ارزشمند در خطر انقراض است.

وی ادامه داد: طبق پایش‌ها و بررسی تصاویر یوزپلنگ‌های آسیایی در پارک ملی توران با کمک دوربین‌های تله‌ای اکنون ۱۷ قلاده یوزپلنگ در طبیعت پارک ملی توران شناسایی شده است، ۲ یوز نر بالغ نیز براساس تصاویر ثبت شده در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان زیست دارند.

یوزپلنگ ایرانی به عنوان سومین گربه‌سان زیبای آسیایی شناخته می‌شود که در آستانه انقراض قرار دارد و بیم آن می‌رود که برای همیشه نه تنها ایران بلکه جهان این گونه جانوری را از دست بدهد و این‌گونه محیط زیست و گنجینه حیات وحش کشور دچار نقصانی بزرگ شود و از این رو یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون حضورشان منحصر به نواحی بیابانی ایران و پارک ملی توران شده ‌است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1004913

مهمترین اخبار ایران و جهان: