نیوز سیتی!
12 دی 1401 - 10:50

آبگیری ۸میلیون مترمکعبی سازه های آبخیزداری هرمزگان طی بارندگی

بندرعباس - مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان از آبگیری بیش از ۸میلیون مترمکعبی سازه های آبخیزداری هرمزگان طی بارندگی های هفته گذشته خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمدنور موسوی گفت: طی بارش های ۵ الی ۷دیماه تعداد ۴۶ سازه آبخیزداری در سراسر استان آبگیری حدود ۲۰تا ۱۰۰ درصدی داشته اند. بیشترین میزان آبگیری این سازه ها در شهرستان های جاسک ، پارسیان و بندرلنگه گزارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان حجم آبگیری سازه ها در سطح استان را بیش از ۸ میلیون متر مکعب اعلام طی بارندگی دو روزه اعلام کرد.

موسوی با اشاره به بارندگی های اخیر افزود: بایستی به نحوی در جهت کاهش خسارت بارندگیهای سیل آسا برنامه‌ریزی نمود تا در جهت افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی اقدام شود.

وی گفت:هرمزگان دارای ۱۷ حوزه آبخیز با وسعت ۱۰ میلیون هکتار که حدود ۳۰ درصد آن در استان های همجوار فارس، کرمان و بوشهرقرار دارد و میزبان سیلاب‌های ورودی از استان‌های مذکور است.

به گفته وی، بی شک تلاش در جهت کنترل فرسایش و رسوب به خصوص در حوزه آبخیز سدهای میناب، جگین، سرنی، شمیل و نیان در شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان هرمزگان که کم آبی مهمترین مانع توسعه این خطه به شمار می‌رود از جمله مهمترین اقدامات زیربنایی در راستای عمران، آبادانی و پیشرفت استان محسوب می شود.

موسوی تاکید کرد: مجموعه فعالیت های آبخیزداری به منظور اعمال مدیریت حوزه های آبخیز علاوه بر اهدافی چون حفاظت از عرصه های طبیعی، مهار سیل، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن سدها و مخازن از رسوبات، مهار روانابها و استحصال آب و پایدار سازی منابع آبی چاهها، چشمه ها و قنوات به عنوان مهمترین نیاز کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر آبخیز نشینان و بهره برداران حوزه های آبخیز مد نظر قرار می گیرد.

موسوی ابرازداشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری طی سالیان گذشته پتانسیل های آبخیزداری منطقه را با اهداف فنی و جامع خود هماهنگ کرده و از این پتانسیل جهت دستیابی به اهدافی که همان ، کنترل فرسایش و رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی، توسعه و تولید پایدار کشاورزی و امنیت غذایی و در نهایت عمران و آبادانی منطقه است.

وی افزود: استفاده کرده است و بیشترین اقدامات خود را حول محور مذکور برنامه ریزی کرده است به نحوی که بیشترین سازه های آبخیزداری در بالادست چاه های کشاورزی، قنوات، اراضی کشاورزی، چشمه‌سارها و مناطقی احداث شده است که تاثیر مستقیم در تولید پایدار کشاورزی، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی به خصوص تولیدات محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان می‌باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 949357

مهمترین اخبار ایران و جهان: