نیوز سیتی!
16 دی 1401 - 16:01

خط ویژه| عصبانیت اینترنشنال از بازداشت خبرنگار روزنامه اعتماد/ امام جمعه محبوب BBC، از حمایت از بهاییت تا مشارکت در پروژه تفرقه اندازی

باید از مدیران رسانه‌های اصلاح طلب و از جمله آقای الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد سؤال کرد که چرا رسانه‌های بدنامی همچون اینترنشنال و بی بی سی از بازداشت خبرنگار این روزنامه اینچنین ناراحت و پریشان شده‌اند؟!

گروه ویژه فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

عصبانیت اینترنشنال از بازداشت خبرنگار روزنامه اعتماد

شبکه سعودی- انگلیسی «اینترنشنال» در مطلبی نوشت: «بر اساس گزارش‌ها مهدی بیک، دبیر سرویس سیاسی روزنامه اعتماد، که گزارش‌های متعددی را درباره وضعیت بازداشت‌شدگان و معترضان محکوم به اعدام در این روزنامه منتشر کرده بود، روز پنجشنبه بازداشت شده است.»

 

همچنین بی بی سی فارسی نیز در مطلبی مشابه نوشت: «گزارش‌ها از ایران حاکی از بازداشت مهدی بیک، روزنامه‌نگار روزنامه اعتماد است. همسر آقای بیک و برخی از همکاران این روزنامه‌نگار این خبر را تأیید کرده‌اند. همسر این روزنامه‌نگار در حساب توییتر خودش نوشت:"همسرم مهدی بیک، دبیر سرویس سیاسی روزنامه اعتماد دیروز توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و موبایل، لپ‌تاپ و وسایلش ضبط شد." براساس آمار فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از آغاز اعتراضات اخیر در ایران بیش از ۵۵ روزنامه‌نگار بازداشت و روانه زندان شده‌اند.»

 

این نوع واکنش، تأمل برانگیز و البته مسبوق به سابقه است. پیش از این در این ستون در چندین نوبت به این مسئله پرداختیم که متاسفانه برخی خبرنگاران فعال در رسانه‌های اصلاح طلب عملاً نقش خبرنگاران نیابتی رسانه‌های معاند را ایفا می‌کنند.

رسانه‌هایی از جمله بی بی سی فارسی و اینترنشنال سعودی و صدای آمریکا و...به دلیل محدودیت در فعالیت در ایران، با مشکلاتی روبرو هستند اما فعالیت برخی خبرنگاران فعال در رسانه‌های اصلاح طلب، با نوع فعالیت خود عملاً این محدودیت‌ها را برای رسانه‌های معاند برطرف کرده‌اند.

یکی از نمونه‌های این نوع فعالیت‌ها، ارتباط گیری این خبرنگاران با سوژه‌های مختلف در آشوب‌های اخیر بوده است. این خبرنگاران در مطالب تولیدی خود از یکسو به پروژه عملیات روانی دشمن تحت عنوان «کشته سازی» ضریب داده و از سوی دیگر با عوض کردن جای قاتل و مقتول و ظالم و مظلوم، تلاش کردند تا روند برخورد با اشرار مسلح و قاتلان نیز مختل شود.

حالا باید از مدیران رسانه‌های اصلاح طلب و از جمله آقای الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد سؤال کرد که چرا رسانه‌های بدنامی همچون اینترنشنال و بی بی سی از بازداشت خبرنگار این روزنامه اینچنین ناراحت و پریشان شده‌اند؟!

امام جمعه محبوب BBC، از حمایت از بهاییت تا مشارکت در پروژه تفرقه اندازی

اظهارات عبدالحمید، امام جمعه مسجد مکی زاهدان در ماههای گذشته به دفعات مورد استقبال رسانه‌های معاند قرار گرفت. یکی از علت‌های اصلی این استقبال، مشارکت وی در 2 پروژه ضدایرانی «تحریک گسل‌های قومیتی» و «تحریک گسل‌های شیعه-سنی» است.

یکی از تفاوت‌های آشوب‌های اخیر با موارد قبلی، تمرکز ویژه دشمن بر گسل‌های قومیتی بود. سرویس‌های جاسوسی غربی-عبری در این غائله ابتدا بر کردستان تمرکز کردند. در مرحله بعد در شرایطی که دروغ‌ها درباره نحوه فوت مهسا امینی افشا شد، دستگاه رسانه‌ای دشمن بر سیستان و بلوچستان متمرکز شد و خبرهایی دروغ در این باره منتشر شد. در مرحله سوم، رسانه‌های معاند به سراغ اردبیل رفته و خبرهای دروغ در خصوص کشته شدن یک دانش‌آموز را منتشر کردند. در غائله خبرسازی درباره نحوه فوت «نیکا شاکرمی» نیز رسانه‌های معاند بر لرستان متمرکز شدند.

قطعاً این سلسله اقدامات، اتفاقی نبوده و از دستور کاری ویژه حکایت می‌کند. با توجه به فعال شدن گروهک‌های تروریستی و جنایتکاری از جمله کومله، دموکرات، پژاک، جیش العدل و...در ماههای اخیر، مشخص است که هدف اصلی دشمن در این پروژه ضد ایرانی، کلید زدن طرح تجزیه ایران بوده است. در این خصوص اظهارات عبدالحمید نقش ویژه‌ای در پروژه دسمن ایفا کرد و به همین دلیل وی مورد استقبال ویژه بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و اینترنشنال قرار گرفت.

 

از سوی دیگر عبدالحمید در مسئله تحریک «گسل‌های شیعه-سنی» نیز به صورت فعال و مستمر عمل کرد و این مسئله نیز با استقبال ویژه رسانه‌های معاند مواجه شد. نکته قابل توجه اینجاست که علمای اهل سنت به دفعات نسبت به اظهارات تأمل برانگیز عبدالحمید واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند.

حمایت عبدالحمید از بهاییت و مشارکت در پروژه تفرقه اندازی، موج گسترده‌ای از مخالفت علما و اقشار مختلف اهل تسنن با این قبیل موضع گیری‌ها را در پی داشته است.

 

تمرکز مشترک رسانه‌های معاند و جریان اصلاح طلب بر سلبریتی ها

یکی از بخش‌های مهم در اغتشاشات اخیر، تمرکز دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دشمن بر تحرکات سلبریتی ها در داخل بود. دولت‌های غربی به برخورد قاطع و بدون مماشات با سلبریتی ها مشهور هستند اما در اینسو نسخه‌ای دیگر برای کشورهای دیگر و از جمله ایران می‌پیچند.

«برشت یونکرز» روزنامه‌نگار بلژیکی چندی پیش با اشاره به نوع رفتار دولت‌های اروپایی با سلبریتی‌ها گفته بود: «در اروپا قوانین سفت و سختی درباره سلبریتی‌ها اجرا می‌شود؛ به‌ویژه در مورد جرائم اجتماعی و فرارهای مالیاتی...اغلب سلبریتی‌ها به‌دنبال فرار مالیاتی هستند.»

یونکرز در ادامه گفته بود: «آن‌ها معمولاً با دنبال‌کننده‌های خیلی زیادی که در صفحات اجتماعی دارند، برای یک موضوع خاص مثلاً اعتراض درباره حقوق زنان فراخوان عمومی می‌دهند و مردم را تهییج می‌کنند. همین عمل را در بسیاری از موارد در مورد مالیات و حقوق مالی خود هم انجام می‌دهند. آن‌ها از جمله افرادی هستند که بیشترین فرار مالیاتی را در جامعه دارند و البته دادگاه برای این فرار مالیاتی مجازات زندان از یک سال تا ۲۰ سال برای آنها در نظر گرفته است.»

 

این روزنامه‌نگار بلژیکی در ادامه به نکته جالبی اشاره کرده و گفته بود: «در اروپا که من حضور دارم و در بیشتر کشورها از جمله فرانسه و آلمان که خود به این کشورها سفر می‌کنم، خبر دارم که قوانین برای سلبریتی‌ها همانند سایر افراد عادی جامعه اجرا می‌شود. یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید «اگر نمی‌توانی وقت‌شناس باشی، پس خطا نکن»؛ این در مورد همه صدق می‌کند. سلبریتی‌ها و از جمله بازیگران مشهور سینما هم مرتکب تخلف شده و حتی جنایت می‌کنند. سیستم قضایی کشورهای اروپایی با این افراد مانند یک فرد عادی رفتار کرده و باید جزای نقدی و حبس و دیگر احکام قضایی را متحمل شوند. باز هم تاکید می‌کنم که در کشورهای اروپایی سلبریتی‌ها فراتر از قانون نیستند و باید مجازات و هزینه اعمال خود را بپذیرند.»

در هیچ کجای جهان سلبریتی‌ها بالاتر از قانون نیستند. به‌عنوان نمونه «تد دانسون» بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی در سال ۲۰۱۹ به جرم هدایت معترضین به مشکلات زیست محیطی بازداشت شد. «واکین فینیکس» بازیگر مطرح آمریکایی که در فیلم مشهور جوکر به‌عنوان بازیگر نقش اول بازی کرده است در سال ۲۰۲۰ در واشنگتن و به همراه تعدادی از بازیگران از جمله «مارتین شین»، «مگی جیلنهال» و «سوزان ساراندون» در یک تظاهرات غیرقانونی دستگیر شد. «جین فوندا» (با رکورد ۵ مرتبه بازداشت)، «سم واترسون»، «روزانا آرکوئت»، «سالی فیلد» و «کاترین کینر» از جمله بازیگران و سلبریتی‌های آمریکایی هستند که در سال‌های گذشته به‌دلیل عدم رعایت قانون دستگیر شده‌اند.

اسامی دیگر سلبریتی‌ها از جمله «جورج کلونی»، «مارک روفالو»، «جیمز کرومول»، «شلین وودلی»، «دنی گلور»، «دریل هانا» و...را هم به فهرست مذکور اضافه کنید.

یکی از اقداماتی که دولت‌ها در آمریکا و اروپا بر آن تاکید دارند، واکنش قاطع به مروجان اخبار جعلی (فیک‌نیوز) - فارغ از جایگاه شخص متخلف- است. برای نمونه، آلمان در سال ۲۰۱۷ در قانون بهبود تنفیذ قوانین در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرد که برای افراد حقیقی منتشرکننده اخبار جعلی جریمه‌ای تا سقف ۵ میلیون یورو و برای افراد حقوقی جریمه‌ای معادل ۵۰ میلیون یورو تعیین کرده است. در یک نمونه دیگر، فرانسه در سال ۲۰۱۹ «قانون نفرت‌پراکنی برخط» را تصویب کرد.

 

حالا به این‌سو می‌آییم. در ماه‌های اخیر برخی سلبریتی‌ها به روش «فیک‌نیوزها» به انتشار اخبار دروغ اقدام کرده و افکارعمومی را علیه نظم و امنیت در جامعه تهییج و تحریک کرده‌اند.

این سلبریتی‌ها تنها در یک نمونه بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مدعی بودند که فلان شخص توسط نیروهای مدافع امنیت کشته شده است. این در حالی است که پیش از آن والدین و اعضای خانواده همان شخص تاکید کرده بودند که فرزند آنها به دلایل دیگری از جمله خودکشی و... فوت کرده است. با این حال سلبریتی‌هایی که همصدا با دشمنان ملت ایران، این دروغ را منتشر کرده و به آن ضریب داده بودند، نه‌تنها از مردم و خانواده آن افراد عذرخواهی نکرده، بلکه بر دروغ خود اصرار کرده و حتی آن را درخصوص افراد دیگر مجدداً تکرار می‌کردند.

با اینحال این سلبریتی ها همچنان از سوی رسانه‌های معاند و همچنین رسانه‌های اصلاح طلب در جایگاه قهرمان نشانده شده و این دو طیف بر تخلفات سلبریتی ها و اقدامات مجرمانه آنان سرپوش می‌گذارند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 958613

مهمترین اخبار ایران و جهان: