نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 14:08

ایران کریدوری برای اتصال قزاقستان به آبهای آزاد/ سرمایه گذاری بزرگ ترین کشور محصور در خشکیِ دنیا در بندر شهیدرجایی

قزاقستان بزرگ ترین کشور محصور دنیا است که به آبهای آزاد راهی ندارد و تمایل فراوانی به سرمایه گذاری اقتصادی در بندر شهید رجایی ایران از خود نشان داده که همت مسؤولان بندری و دریایی ایران را برای جذب سرمایه گذاری آنها و بهره برداری از منافع اقتصادی حاصل از آن برای کشور را می طلبد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی خان اسماعیل اف نخست‌‌‌وزیر قزاقستان قرار است به دعوت محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران 6 اردیبهشت ماه به ایران سفر کند.

هدف از این سفر گسترش روابط اقتصادی و تجاری و تحرک بیشتر در روابط دو کشور عنوان شده است.

قزاقستان با جمعیتی بیش از 18 میلیون نفر، کشوری بزرگ و پهناور در همسایگی شمالی دریای خزر است که بیش از 70 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهد و ریشه های فرهنگی مشترک فراوانی با ایران دارد. این کشور در کشاورزی و معادن بسیار غنی است و شاید جالب باشد که بدانید پایگاه فضایی بایکونور در کشور قزاقستان قرار دارد و قدیمی‌ترین پایگاه فضایی جهان است. یوری گاگارین نخستین انسان فضانورد از این پایگاه به فضا سفر کرد.

 

قزاقستانی‌ها بدنبال سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی

طی یک سال اخیر طی چندین بار گروههای مختلف اقتصادی و دولتی کشور قزاقستان با سفر به ایران و بخصوص به هرمزگان، از ظرفیت های بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری کشورمان بازدید و نیز محورها و مسیرهای ریلی منتهی به این بندر را نیز مورد ارزیابی قرار دادند.

از آن جا که ایران گسترش روابط تجاری، حمل و نقلی و توسعه فعالیتهای سرمایه‌ای  با کشورهای همسایه به ویژه روسیه، قزاقستان و کشورهای آسیای مرکزی را در اولویت سیاستهای اقتصادی خود قرار داده است لذا بندر شهید رجایی با بهره گیری از موقعیت جغرافی مناسب و زیرساختهای مطلوب همواره مورد توجه کشورهای مورد اشاره بوده است.

بازدید چندین هیأت تجاری قزاق از بندر شهید رجایی

طی سال 1401 نیز چند گروه سیاسی و تجاری قزاقستان از بندر شهید رجایی بازدید کردند که  از جمله آنها‌ می‌توان به حضور هیاتی چهار نفره متشکل از "آ.تور کپنبایف" رییس شرکت ملی بندر دریایی تجاری آکتائو در اردیبهشت ماه و "سریک ژومانگارین" معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در آبان‌ماه ۱۴۰۱ اشاره کرد. در فروردین ماه امسال نیز  گروه تجاری متشکل از مدیرکل توسعه شرکت زیرمجموعه راه آهن قزاقستان، رییس نمایندگی راه‌آهن این کشور در ایران و مدیر اجرایی اپراتوری ترمینال‌ها با حضور در اراضی پشتیبانی، ترمینال‌های کانتینری، انبارهای نگه‌داری و ترانزیت کالا، اسکله‌های تخلیه کالاهای اساسی و یکی از شرکت‌های کانتنیری ازفرایند ارائه خدمات تخلیه، بارگیری و انبارداری در بندر شهید رجایی اطلاع کسب کردند. 

بزرگ کشور دنیا بدون دسترسی به آبهای آزاد

قزاقستان بزرگترین کشور دنیاست که راهی به آب‌های آزاد ندارد به همین دلیل ایران و توسعه تجارت از طریق بنادر آن به ویژه بندر شهید رجایی به عنوان یک مسیری مطمئن برای توسعه صادرات جهت تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور حائز اهمیت است.

بازدید معاون نخست وزیر قزاقستان از بندر شهید رجایی در سال 1401

 

"بندر آکتائو در غرب کشور قزاقستان و در مرکزیت استان مانگستاو و در سواحل شرقی دریای خزر به عنوان مهم‌ترین بندر قزاقستان مناسب‌ترین وضعیت را برای حمل‌ونقل محموله‌های گوناگون کالاهای خشک، نفت‌خام و محصولات پتروشیمی را داراست".

بندر آکتائو متصل به ریل‌های راه‌آهن سراسری از کنار کشتی می‌باشد که از مزیت‌های این بندر به‌شمار می‌رود. در قلمرو قزاقستان سه بندر دریایی «آکتائو»، «بائوتینا» و «کوریک» به کشتی‌های با تناژ مختلف خدمات ارائه می دهند.

توسعه همکاری های منطقه ای راهی برای رونق بنادر ایران

اراضی پشتیبانی بندر شهید رجایی معروف به اراضی 2400 هکتاری از جمله بسترهای جذب سرمایه گذاری خارجی است که می تواند عواید آن صرف توسعه این بندر و نیز رونق دیگر بنادر کشورمان و البته راههای منتهی به بنادر شود. قزاقستان نیز به عنوان یکی از کشورهای متقاضی در اختیار گرفتن بخشی از این اراضی مطرح است و استقرار سرمایه گذاری خارجی جدید در این منطقه می تواند به رشد و رونق آن کمک کرده و در عین حال تضمین کننده منافع دو سویه باشد.

 

راهی که ایران در توسعه همکاری با کشورهای منطقه و پیرامونی در پیش گرفته، به تدریج آثار خود را در تقویت سرمایه گذاری ها و نیز رونق ترانزیت از مسیر ایران نشان خواهد داد که دستاوردهای اقتصادی آن می بایست در خدمت تقویت زیرساخت ها و افزایش رفاه عمومی قرار گیرد.

برای رونق گرفتن بنادر کشورمان تاکنون راههای متعددی طی شده اما به نظر می رسد جذب سرمایه گذاری خارجی در بنادر راهکار مطلوبی برای مقابله با تحریم ها و نیز توسعه ترانزیت کالا به دیگر کشورها و بهبود وضعیت تردد خطوط تجاری به بنادر باشد. راهکاری که در گذشته کمتر بدان توجه شده بود و حالا بدلیل تغییر برخی مناسبات سیاسی در منطقه، فرصت ارزشمندی برای اقتصاد ایران بوجود آمده است.

این گام در کنار توسعه بانکرینگ سوخت در منطقه خلیج فارس می تواند به افزایش درآمدهای ایران از حوزه تجارت و بسترهای توسعه تجارت کمک کرده و اقتصاد کشورمان را رشد دهد.

یادداشت: مهدی خسروی

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1167173

مهمترین اخبار ایران و جهان: