نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 12:52

شناسایی و مهار 19 کانون بیماری دامی در استان سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۱۹ کانون بیماری ویروسی دام در این استان شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حمیدرضا حسینی، مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۹ کانون بیماری ویروسی دام مانند تب برفکی گاوی، آبله و هاری در استان سمنان سال ۱۴۰۱ شناسایی شد که شمار کانون‌های بیماری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن در این استان کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: ۱۹ کانون بیماری دامی در استان  طی سال ۱۴۰۱ شناسایی شد که بیشترین کانون بیماری با ۱۱ مورد مربوط به هاری بوده است که در همین راستا هفت هزار و ۳۸۵ سگ صاحب دار علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

حسینی بیان کرد: در سال گذشته هفت کانون بیماری آبله شناسایی شد که به واسطه اجرای طرح ویژه واکسیناسیون دام‌های در معرض خطر، از انتشار این بیماری مسری جلوگیری شد.

وی یادآور شد: ۹۸۳ هزار و ۵۰۹ رأس گوسفند علیه بیماری آبله گوسفندی  و ۲۸۱ هزار و ۱۵۵ رأس بز علیه آبله بز سال گذشته واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوعی کنه بروز می‌کند، ادامه داد: سمنان از استان‌های پاک کشور از لحاظ آلودگی دام به بیماری تب کریمه کنگو در سال گذشته بود.

حسینی اضافه کرد: کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود و ازاین‌رو برنامه‌ریزی و اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان سمنان از اسفندماه تا شهریورماه برای مهار و جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو انجام می‌دهد.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1166929

مهمترین اخبار ایران و جهان: