نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 19:50

یونان: در روابط با ترکیه فضای بسیار مثبت ایجاد شده است

وزیر دفاع یونان از فضای مثبت ایجاد شده در روابط این کشور با ترکیه ابراز امیدواری کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر دفاع یونان روز یکشنبه با بیان تغییر در روابط یونان و ترکیه، از فضای مثبت ایجاد شده بین دو کشور همسایه استقبال کرد.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی»، «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان گفت که اینک فرصتی برای تحکیم روابط، حسن همجواری، شکل گیری صلح، امنیت و ثبات در منطقه با احترام به روابط بین‌المللی ایجاد شده است.

وی همچنین به سفر هفته گذشته خود به ترکیه اشاره کرد که در آن او و «حلوصی آکار» همتای ترکیه‌ای از مناطق زلزله زده در «هاتای» بازدید کردند. این سفر بخشی از تلاش برای کاهش تنش ها بر سر اختلافات طولانی مدت در شرق مدیترانه و مرزهای دریایی و حقوق حفاری بود.

پس از زلزله‌های فوریه در ترکیه، یونان جزو اولین کشورهایی بود که کمک‌های خود را ارائه کرد و سرازیر شدن حمایت‌ها منجر به کاهش تنش شد. ترکیه نیز به نوبه خود در پی حادثه مرگبار قطار در شمال یونان ابراز همدردی کرد.

آکار هفته گذشته گفت:«امیدوارم ترکیه و یونان، دو کشور متمدن، بتوانند این مشکلات را در چارچوب روابط حسن همجواری از طریق روش‌های مسالمت آمیز و در میان احترام متقابل و گفت‌وگو حل کنند.»

پاناگیوتوپولوس در اظهارات خود همچنین به تقویت نیروهای مسلح یونان از طریق حفظ سامانه‌های موجود و دستیابی به سیستم های پیشرفته که توانایی بازدارندگی یونان را ارتقا می‌دهند، اشاره کرد.

خیرا، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با هدف بهبود روابط دوجانبه پس از فاجعه زلزله و کمک و همبستگی یونان، پیشنهادی ۶ ماده‌ای به یونان ارائه کرده است. چاووش اوغلو ر گفت که یونان  از اولین کشورهایی است که پس از زلزله‌های مرگبار با ارسال تیم‌های نجات و کمک‌های بشردوستانه از ترکیه حمایت کرده است.

ترکیه و یونان در زمینه اکتشافات انرژی، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و پناهجویان اختلاف دارند. ترکیه و یونان همچنین تقویت نظامی یکدیگر را به شدت زیر نظر دارند. دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه متهم کرده است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1138729

مهمترین اخبار ایران و جهان: