نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 17:38

توسعه کشت «گلرنگ» در دیمزارهای اردبیل

اردبیل- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل از توسعه کشت دانه روغنی گلرنگ در دیمزارهای شهرستان اردبیل خبر داد.

سیاوش نیرومند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سال زراعی جاری برای اولین بار کشاورزان این شهرستان در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها اقدام به کشت ۱۳۰ هکتار گلرنگ کردند که نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی با اشاره به افزایش استقبال کشاورزان منطقه در کشت این محصول خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی در منطقه و در راستای تغییر الگوی کشت و تبدیل آیش زرد به سبز در اراضی دیم توسعه کشت دانه روغنی گلرنگ در تناوب با غلات بسیار حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل مزایای کشت گلرنگ در تناوب با غلات را یادآور شد و بیان کرد: کشت گلرنگ به دلیل تحمل بالای آن در مقابل کم آبی و خشکی، مقاومت به شوری خاک، افزایش مواد آلی و اصلاح ساختمان خاک و عملکرد بالای اقتصادی، در تناوب زراعی اراضی کم بازده و در زمره گیاهان قابل کشت در دیمزارها توصیه می‌شود.

نیرومند افزود: کاشت این گیاه علاوه بر سوددهی اقتصادی موجب ذخیره اوره در خاک و تقویت خاک می‌شود

وی ادامه داد: توسعه و رواج کشت گلرنگ در کنار دیگر دانه‌های روغنی علاوه بر تأمین روغن مورد نیاز کشور در مصارف دارویی و غذایی و صنایع رنگرزی نیز کاربرد داشته، همچنین علوفه آن باارزش بوده و می‌توان به صورت علوفه خشک و سیلویی ذخیره کرد و کنجاله گلرنگ نیز جایگزینی مناسب برای استفاده در جیره غذایی دام به مصرف می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: در حمایت از بهره برداران محصول گلرنگ نیز همانند دیگر دانه‌های روغنی نظیر کلزا با قیمت مصوب دولتی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1153629

مهمترین اخبار ایران و جهان: