نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 14:57

معلمان؛ اسوه‌های دانایی

روز گرامیداشت مقام معلم اما در کشور حامل پیام مهمی است که می‌تواند دستمایه نگرش نوین فرهنگی در اعتلای معرفت و دانایی جامعه تلقی شود و آن ساخت جامعه بر بستر تزکیه و دانش و اعتلای زیست مومنانه در عرصه علم و فرهنگ است که باید اطلس فرهنگی مبتنی بر آن تدوین و ترسیم شود.

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| اردیبهشت سالروز شهادت معلم شهید استاد مطهری و روز گرامیداشت مقام معلم فرصت مغتنمی است تا با بازشناسی الگوهای رفتاری این شهید عزیز در حوزه دانش افزایی و معلمی نقشه راه آینده عرصه علمی کشور بر پایه فرهنگ اسلامی  ایرانی ترسیم شود.

بی‌گمان نامگذاری روز شهادت این اسوه ماندگار عرصه فکری به عنوان روز گرامیداشت مقام معلم به معنای الگو دانستن این شهید سعید در راه نشر آموزه‌های وحیانی اسلام و جهاد تبیین گفتمان فرهنگ دینی است که می‌تواند در بسترسازی برای تحول و تغییر بنیادین جامعه تاثیر عمیقی برجای بگذارد.

معلم در فرهنگ مانای اسلامی و ایرانی تبلور اراده‌های ایمانی در عرصه تعالی بخشی جامعه و رشد یافتگی معنا می یابد که تمام زیر ساختهای فکری و فرهنگی بر مبنای آن دستخوش تغییرات بنیادین و گسترده خواهد شد و از این رو تکریم معلم در حقیقت پاسداشت راه و سلوک انبیا عظام به عنوان مظهر ایمان و دانایی قلمداد می‌شود.

ناگفته پیداست ترور ناجوانمردانه شهید والامقام استاد مطهری شخصیت برجسته و ممتاز عرصه فکری ودانایی انقلاب اسلامی به معنای شناخت دقیق نقش بی‌بدیل آن عالم فرزانه در مسیر پیشرفت نظام اسلامی توسط منافقین کوردل بود که خسارت سنگینی به کشورمان تحمیل کرد که هنوز خلا آن اندیشمند گرانمایه پر نشده است.

روز گرامیداشت مقام معلم اما در کشور حامل پیام مهمی است که می‌تواند دستمایه نگرش نوین فرهنگی در اعتلای معرفت و دانایی جامعه تلقی شود و آن ساخت جامعه بر بستر تزکیه و دانش و اعتلای زیست مومنانه در عرصه علم و فرهنگ است که باید اطلس فرهنگی مبتنی بر آن تدوین و ترسیم شود.

نکته اساسی اما در این میان ابتلای فرهنگ معلمی به استیلای اقتصاد بر این حوزه پرنور است که طی سال‌های اخیر و در دولت قبل توسط برخی از سیاست پیشگان بی‌خرد و کم‌بنیه و نیز دشمنان بیرونی نظام اسلامی بر تنور آن دمیده شد و در صورت بی‌توجهی پیکر معلمان فهیم و با اراده را زخمی خواهد کرد.!

پرواضح است که دولت محترم و متولیان عرصه دیوانی باید با توجه جدی به اهمیت پشتیبانی همه جانبه از اقتصاد معلمان،زمینه هرگونه سواستفاده دشمنان و برخی سرسپردگان داخلی آنها از این چالش اساسی را از بین ببرند و بهبود معاش شرافتمندانه معلمان سختکوش کشور را تامین و فراهم آورند اما این مهم نباید بنیان و اساس کار بزرگ و ماندگار معلمان را در اذهان عمومی خدشه دار کند چه که عظمت و بزرگی کار آنان را با آسیب جدی مواجه خواهد کرد.

از سوی دیگر معلمان عزیز به عنوان طلای‌داران ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی کشور باید با تمرکز بر نقش ماندگار خود در تربیت نسل متعهد و با ایمان و تولید اندیشه‌های اثرگذار در هدایت جامعه از تبدیل کانون علم و فرهنگ به ابزارهای ضد فرهنگی جلوگیری کنند و زمینه اعتلای عرصه فرهنگ متعالی کشور را فراهم سازند نقشی که طی سال‌های اخیر به واسطه نفوذ شمار اندکی از عناصر سست بنیان در کسوت معلم که با کوتاهی‌های عمدی در کلاس‌های درس برای انحراف فکری بخشی از آینده‌سازان کشور بسترسازی کردند، به‌فراموشی سپرده شد...!

کوتاه سخن آنکه مقام معلم شایسته تکریم و تجلیل همیشگی است و نباید آن را مختص زمان و مکان خاصی دانست و می‌طلبد دست‌اندرکاران عرصه حکمرانی و فرهیختگان عرصه دانایی در هم‌افزایی باشکوه بستراعتلای آموزه‌های معلمی در جامعه دینی را فراهم آورند.
 
«عقیل امامی ـ تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی»

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1183429

مهمترین اخبار ایران و جهان: