نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 12:37

پول‌های سرگردان باید به سمت رشد تولید مسکن هدایت شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: پول‌های سرگردان در جامعه باید به سمت کارهای دیگری غیر از طلا، سکه و دلار به‌ویژه به سمت تولید مسکن هدایت شود تا «رشد تولید و مهار تورم» در این بخش رخ دهد.

محمدمهدی کتال، کارشناس اقتصادی و فعال بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان درباره شعار سال رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «رشد تولید و مهار تورم» اظهار کرد: شعار سال رهبری اگر به‌دقت مورد توجه قرار گیرد و مسؤولان واقعاً به آن عمل کنند، در وضع بازار نیز بسیار تأثیر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سیاست‌های ارزی دولت باید در مسیر شعار سال اصلاح شود و حمایت‌های بیشتری از تولید و بازار سالم اقتصادی کشور صورت گیرد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: وضع بازار در شرایط کنونی مساعد و مناسب نیست و در بسیاری از موارد، باید اصلاحاتی صورت گیرد تا مهار تورم رخ دهد.

کتال با اشاره به اینکه بسته سیاست ارزی دولت که در روزهای اخیر ارائه شده، برای ایجاد آرامش در بازار طراحی شده است، تصریح کرد: تأثیرات این بسته ارزی را باید در کف بازار دید و نمی‌توان خارج از گود نظر داد که هر اقدامی می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد یا خیر.

وی با تأکید بر اینکه بسته سیاست ارزی دولت به‌ویژه اگر جایگزین مطلوبی برای ارز دلار پیدا کند، به‌طور مستقیم روی تولید تأثیرگذار خواهد بود؛ ولی در بازار به صورتی دیگر این بسته تأثیرات خود را خواهد داشت؛ بازار به شکل مستقیم از تولید و میزان عرضه و تقاضا اثر می‌پذیرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پول‌های سرگردان در جامعه باید به سمت کارهای دیگری غیر از طلا، سکه و دلار به‌ویژه به حوزه تولید مسکن هدایت شود، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در مسکن و ساخت‌وساز در سالیان اخیر کم بوده است و توجه به این امر می‌تواند به رشد اشتغال در کشور نیز کمک کند.

کتال با اشاره به اینکه رکود شدیدی در بازار مسکن و ساخت‌وساز حاکم شده، اضافه کرد: رکود در بازار مسکن و ساخت‌وساز، در ماه‌های اخیر به شکل رکود تورمی درآمده است و باید جلوی رشد تورم در این بخش را با افزایش تولید و عرضه گرفت.

وی تصریح کرد: صنوفی که در سال‌های گذشته به‌واسطه سیاست‌های نادرست دولت قبل زمین خورده‌اند، در شرایط رکود تورمی مشکل پیدا می‌کنند و کارخانجات نیمه فعال و حتی فعال هم شاید دیگر توان ادامه کار نداشته باشند.

این فعال بازار مسکن با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده تا مجتمع‌های مسکونی در قالب طرح ملی مسکن ساخته شود، اضافه کرد: ساخت‌وساز به هر نحوی باشد، در رونق بازار مسکن تأثیرگذار است و بهبود کارها را در بازار این بخش به همراه دارد.

کتال با اشاره به اینکه پروژه‌های خصوصی بخش مسکن نباید تعطیل شوند، اظهار کرد: ساخت‌وساز باید از رکود خارج شود؛ درمجموع شرایط مسکن مطلوب نیست و دولت در این رابطه باید فکر اساسی کند.

وی تصریح کرد: شعار سال رهبری دو بخش مهم دارد که شامل رشد تولید و مهار تورم است؛ اگر دولت در هر یک از این بخش‌ها تدبیر خاص بیندیشد، می‌توانیم شاهد شکوفایی اقتصادی در میان‌مدت باشیم.

پایان پیام/74001/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129229

مهمترین اخبار ایران و جهان: