نیوز سیتی!
23 فروردین 1402 - 12:04

آیین احیای دومین شب قدر در اصفهان و شهرستان‌های آن برگزار شد+تصاویروفیلم

مردم اصفهان و شهرستان‌های آن در دومین شب از شب‌های قدر و شب شهادت حضرت علی(ع) با حضور در مساجد، حسینیه‌ها، امامزادگان و بقاع متبرکه ضمن شب زنده‌داری و قرائت دعاهای این شب، در رثای امیرالمومنین عزاداری و نوحه خوانی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، لیله القدر شبی است که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل کرده و دل‌ها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می‌کنند. شب قدر، شبی است که قرآن بر پیامبر اسلام نازل شد و در آن تقدیر خلایق تعیین می‌شود، در این شب فاصله زمین و آسمان به حداقل رسیده و دعای بندگان مستجاب می‌شود. شب قدر فرصت مغتنمی است برای رهایی از همه قید و بندهایی که خودمان بر دستان خویش گمارده‌ایم و این فرصت باید برای اصلاح امور و رفتار و کردار خویش بهره بریم.

شب قدر دست‌ها به آسمان می‌رسد و شب زنده‌داران در حالی که درهای توبه باز ‌است، در آستان حضرتش امید به رحمت خدا دارند و پرتوی نور معنویت از زمین به سماست.

 

 شب ۲۱ رمضان است، در گوشه‌ای از مسجد نشسته، دستانش را برای دعا می‌گشاید تا سفره نیاز معنوی خود را از رحمت و مغفرت الهی پر کند؛ شب قدر است و اکنون دست‌ها به آسمان می‌رسد و فرشتگان به روزه‌داران و شب زنده داران غبطه می‌خورند. هر کس به نیتی و برای استجابت دعا یا گشایش مشکلی با چشمان خیس سر در آستان رحمت الهی در شب‌های قدر خم می‌کند و امید به مغفرت و رحمت پروردگار، جان تازه‌ای به انسان می‌دهد.

دلش پر از درد و لبریز از غصه است؛ انگار گمشده‌ای دارد؛ از چشمانش می‌توان فهمید حرف‌های ناگفته‌ای دارد؛ دنبال خلوتگاهی می‌گردد، دلتنگ است و چشم به آسمان دارد؛ لبهایش می‌لرزد و روی هم نمی‌ایستد، چون ذکر و توسل به معبود برای استجابت دعا در دلش آشوب به پا کرده است.

 

العفوگویان خالق یکتا را صدا می‌زنند تا بخشش الهی شامل حالشان شود و از تاریکی و ظلمت درون رهایی یابند. امیدوار به بخشش و رحمت الهی «سبحانک‌یا لا اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» می‌گویند و از صاحب شب قدر درخواست نجات از دوزخ و پاداش الهی دارند.

مؤمنان روزه‌دار و مردم ولایتمدار استان اصفهان شب گذشته با حضور در مساجد، تکایا، اماکن متبرکه و زیارتگاه‌های استان آیین‌های دومین شب از لیالی قدر را برگزار و برای آمرزش گناهان خود و همه مومنان دعا کردند.

 

اقشار مختلف مردم خداجو و روزه‌دار استان اصفهان اعم از زن و مرد و پیر و جوان در شب ۲۱ ماه‌ مبارک رمضان که با شهادت حضرت علی(ع) تقارن یافته با راز و نیاز با خدا و گرفتن قرآن بر سر و همچنین عزاداری و سوگواری در غم فراق امام علی(ع) اشک ماتم ریختند و سرنوشتی نیکو را از خدا طلب کردند.

شب زنده داران در جای جای استان اصفهان با سر دادن ندای الهی العفو و استغفار و خواندن دعای جوشن کبیر و قرآن به سر گرفتن با واسطه قرار دادن حضرت علی(ع) درد و دلهایشان را در خلوت عاشقانه با معبود بر زبان آوردند و به درگاه الهی پناه بردند.

 

مردم اصفهان و شهرستان‌های آن در دومین شب از لیالی قدر و با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، بانگ الهی العفو و الغوث الغوث برای برآورده شدن حاجات سر دادند که در ادامه عکس و فیلم مراسم شب قدر در اصفهان و شهرستان‌ها به نمایش درآمده است.

اصفهان

 

 

 

مسجد جامع اصفهان

 

 

 

شهرضا

 

 

آستان مقدس آقاعلی عباس و شاهزاده محمد بادرود

 

 

 

نایین

 

 

 

 

 

مبارکه

 

 

 

شاهین‌شهر

 

 

 

آستان مقدس سیدان الکریمان(ع) مشهور به امامزاده نرمی دولت آباد برخوار

 

 

 

دهاقان

 

 

 

 

سمیرم

 

 

 

 اردستان

 

 

 

 

داران

 

 

به گزارش فارس، شب قدر یا لیله القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یکساله انسان‌هاست. شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل شب قدر شبی که فقط یک شب و یک مراسم برای زنده نگاه داشتن هر ساعت آن نیست، شب استغاثه به بارگاه باریتعالی است که برکات و رحمت خود را نصیب همه موجودات و انسان‌ها کند و بهترین‌ها را برای بندگانش رقم بزند، شب راز و نیاز با خالقی است که به آسانی می‌بخشد و خان نعمتش چنان فراخ و گسترده است که یک شب تا صبح برای قدردانی از آن‌ها کم است.

 در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیش از هزار ماه دانسته شده است. این شب با فضیلت‌ترین شب سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام زمان(عج) عرضه می‌کنند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1142729

مهمترین اخبار ایران و جهان: