نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 13:49

دیدار وزرای خارجه تاجیکستان و قرقیزستان با «بختیار سعیداف»

وزرای امور خارجه تاجیکستان و قرقیزستان در شهر «سمرقند» با سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان دیدار و توسعه روابط متقابل را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان «سراج‌الدین مهرالدین» و «جن بیک کولوبایف» وزرای امور خارجه تاجیکستان و قرقیزستان در شهر «سمرقند» در چارچوب نشست شورای وزرای خارجه کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع و نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و روسیه با «بختیار سعیداف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان دیدار و توسعه روابط متقابل را بررسی کردند.

سعیداف و مهرالدین در این دیدار در مورد ابعاد مختلف روابط شراکت راهبردی و حسن همجواری ازبکستان و تاجیکستان که در سال‌های اخیر وارد مرحله کیفی شده است، تبادل نظر کردند.

روسای دستگاه‌های سیاست خارجی ازبکستان و قرقیزستان چشم انداز تحکیم بیش از پیش روابط بین دو کشور در قالب دوجانبه و همچنین همکاری‌های متقابل در چارچوب نهادهای بین المللی و منطقه‌ای را بررسی کردند.

همچنین «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «سرگئی الینیک» وزیر امور خارجه بلاروس در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای همسود در سمرقند دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، وزرای امور خارجه تاجیکستان و بلاروس در مورد موضوعات مهم روابط دو کشور و اجرای توافقات حاصل از سفر رسمی رئیس جمهور بلاروس به دوشنبه در اکتبر سال 2022 میلادی بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف در بخش دیگری بر اهمیت توسعه مداوم همکاری‌های چندجانبه بین تاجیکستان و بلاروس بر اساس اصول مشارکت راهبردی، تاکید کردند.

در پایان این دیدار، برنامه رایزنی‌ها بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور برای سال‌های 2023-2024 به امضا رسید.

همچنین «وفا حاجی‌اف»، معاون وزیر امور خارجه در حاشیه چهارمین نشست سران نهادهای دیپلماتیک همسایه افغانستان در سمرقند با «حنا ربانی کهر»، وزیر مشاور در امور خارجه پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

طی این دیدار طیف وسیعی از مسائل همکاری مورد علاقه ترکمنستان و پاکستان بررسی و با خرسندی به سطح بالای مشارکت دوجانبه دو کشور در زمینه‌های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری و اقتصادی اشاره شد.

دو طرف در بخش دیگری به طور ویژه به چشم‌انداز بزرگ تعامل در بخش انرژی و حمل و نقل اشاره و بر اهمیت ادامه کار برای اجرای پروژه خط لوله گاز «تاپی» و خط انتقال برق «تاپ» تاکید کردند.

دیپلمات‌های ترکمنستان و پاکستان طی این دیدار همچنین به اهمیت فعالیت‌های کمیسیون بین‌دولتی دو کشور اشاره و در مورد برگزاری نشست بعدی این کمیسیون در آینده نزدیک توافق کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1151173

مهمترین اخبار ایران و جهان: