نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 13:24

یاریگران زندگی به اردبیل رسید

مجمع عمومی و انتخابات هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی استان اردبیل با حضور نیکوکاران و کارآفرینان و مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، مجمع عمومی و انتخابات هیات امنا و هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی استان اردبیل با حضور نیکوکاران و کارآفرینان و مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

فرزین رحیم نظری، مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌ نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، علیرضا نبی، رییس هیات مدیره و حسن حمزه‌زاده، مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور در این مراسم حضور داشتند.

این همایش به میزبانی اکبر منتظر، مشاور استاندار و دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل و همکارانش برگزار شد. کاظم دبیر، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل، یوسف خدادادی، معاون پشتیبانی دادگستری و جمعی از مقامات استانی در آن حضور داشتند.

در انتهای این نشست ۵۰ نفر به عنوان اعضای هیات امنا و ۷ نفر به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره و دو نفر به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره انتخاب شدند. همچنین یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی‌البدل برای مجمع خیرین یاریگران زندگی استان فارس انتخاب شدند.

اردبیل استان سبز در ابتلا به اعتیاد است

اولین سخنران این مراسم اکبر منتظر، مشاور استاندار و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل بود. وی ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: استان اردبیل به دلیل قومیت، تعصب و اطلس جغرافیایی از حیث ابتلاء به اعتیاد در نقطه سبز قرار دارد اما تعداد اندک معتادان نیز برای ما قابل قبول نیست و باید با تلاش همگانی سعی کنیم اردبیل را از وجود چنین پدیده شومی پاک نگه داریم. 

وی با اشاره به اینکه تأثیرات سوء مواد مخدر در جامعه تمامی مردم را درگیر می‌کند، تصریح کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن در همسایگی کشورهای تولیدکننده مواد مخدر، در معرض بیشترین آسیب ابتلاء به اعتیاد است، اما در مقابله با این پدیده شوم اقدامات اساسی در کشور صورت گرفته است.
مشاور استاندار و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: مواد مخدر بلای قرن و پدیده‌ای شوم در اجتماع است که اولین آسیب‌های اجتماعی را متوجه خود می‌کند. 

منتظر، ورود مجمع خیرین یاریگران زندگی را به پدیده مقابله و درمان اعتیاد مهم و مطلوب ارزیابی کرد و افزود: هر جا خیرین وارد شدند، موفقیت‌های بسیاری کسب شده و سازمان‌های مردم‌نهاد خود اهرم و عنصری بالقوه در پیشگیری از اعتیاد هستند.

وی با بیان اینکه مجمع خیرین یاریگران زندگی با محوریت مبارزه با مواد مخدر در کشور فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: امروز در استان اردبیل انتخابات این مجمع برگزار می‌شود تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های خیرین در راستای پیشگیری از اعتیاد در استان گام‌های اساسی برداریم.
منتظر، هدایتگری چنین اقداماتی به دست مردم را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهادی که در پیشگیری از اعتیاد کمک حال حاکمیت هستند، می‌توانند در درمان ریشه‌ای این معضل اجتماعی مؤثرتر باشند.

مبارزه با اعتیاد نباید محدود به اقدامات دولتی باشد

علیرضا نبی،رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور گفت: مردم نباید در مقابله و پیشگیری از اعتیاد منتظر اقدامات دولتی باشند، بلکه باید خودشان پای کار بوده و با این پدیده شوم مبارزه کنند.

وی اظهار کرد: «مجمع خیرین یاریگران زندگی» در استان‌های بزرگی همچون خراسان رضوی، گیلان، گلستان، هرمزگان، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد و البرز این مجامع را تشکیل داده که مهمترین اقدام این تشکل مردم‌نهاد ایجاد اشتغال پایدار برای رهایی یافتگان از دام اعتیاد است.

وی با اشاره به اینکه عزت، غیرت و تعصب یک فرد گرفتار شده در دام اعتیاد با این پدیده شوم به یکباره زیر سوال می‌رود، تصریح کرد: ما در مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور با حفظ کرامت این معتادان تلاش می‌کنیم با شناسایی آنها نه تنها زمینه پایداری عزت و احترام آنها را در جامعه فراهم کنیم بلکه با ایجاد اشتغال و بازگرداندن هویت آنها، برای همیشه آنها را از این دام نجات دهیم.

نبی با بیان اینکه مقابله و پیشگیری از اعتیاد نباید محدود به اقدامات دولتی باشد، افزود: مردم خودشان باید در این زمینه پای کار بوده و با ساماندهی مجامع مردمی بتوانند در پیشگیری از این بلای خانمان‌سوز اقدام کنند.

نبی اردبیل را قطعه‌ای بزرگ از ایران معرفی کرد و گفت: امروز در این مجمع با اعضا پیمان یاری می‌بندیم تا به صورت هدفمند در راستای کاهش این آسیب بزرگ اجتماعی گام برداریم و بتوانیم در سه مرحله پیشگیری، مقابله و درمان از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

وی بیان کرد: اینکه مردم بنشینند و منتظر مصوبه و بودجه دولتی باشند، اقدامی قابل قبول نیست و مردم باید خود با احساس مسئولیت و عرق ملی و وطنی در ریشه‌کن کردن معضل اعتیاد وارد میدان عمل شوند.

نبی اشتغال بهبودیافتگان را مهمترین گام در عزت‌آفرینی و بازیابی هویت معتادان اعلام کرد و گفت: ایجاد اشتغال و به کارگیری این افراد باید جز مسئولیت‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خیرین باشد تا آنها بتوانند با تأمین معاش حلال برای خانواده‌های خود، کمتر به سمت آسیب‌های اجتماعی کشیده شوند.

زمینه‌های گسترش اعتیاد در جامعه برچیده شود

یوسف خدادادی،معاون پشتیبانی رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: باید زمینه‌های گسترش اعتیاد در جامعه شناسایی و بساط آنها برچیده شود. ایران به دلیل قرار گرفتن در کریدور تولید و توزیع مواد مخدر، بیشترین آسیب‌پذیری را از حیث ابتلاء به اعتیاد دارد.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد یک بحران جهانی و از معضلات عصر حاضر است، تصریح کرد: همسایگی با بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر و ابعاد سیاسی موجود در این بخش سبب شده تا اعتیاد در ایران روز به روز افزون‌تر شده اما ضروری است زمینه‌های این بسط و گسترش شناسایی و مبادی ورودی این مواد افیونی مسدود شود.

معاون پشتیبانی رئیس کل دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه در راستای مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب این بلای خانمان‌سوز اقدامات گسترده‌ای در کشور صورت گرفته و شهدای فراوانی را نیز تقدیم کردیم، گفت: در ۲ مقوله پیشگیری و درمان گرچه سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته اما ضروری است با از بین بردن میزان تقاضا، هزینه‌های درمان را نیز کاهش دهیم تا هر روز شاهد افزایش تعداد معتادان نباشیم.

خدادادی فرهنگ مبارزه با اعتیاد را در استان یادآور شد و اضافه کرد: اردبیلی‌ها ارزش فراوانی فراوانی به حفظ هویت خانواده‌ها می‌دهند و از این سو رغبت به اعتیاد گرچه در بین آنها کم است اما همین آمار اندک در جامعه نیز باید از بین برود.

فرهنگ  مسؤولیت‌پذیری باید در جامعه نهادینه شود

کاظم دبیر،معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت: فرهنگ  مسئولیت‌پذیری باید در جامعه نهادینه شود و همه افراد جامعه باید در قبال مشکلات مسئولیت پذیر باشند.داشتن آینده ایمن برای فرزندانمان مستلزم مشارکت مسئولانه آحاد مردم در کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد به مواد مخدر است.
وی با اشاره به حس نوعدوستی و ایثارگرانه منحصر به فرد در استان اردبیل اظهار کرد: هر جا مردم برای رفع مشکلات ورود داشته‌اند، موفقیت در رفع مسائل حاصل شده و همواره مردم در رفع مشکلات همنوعان خود پیشقدم بوده اند.

معاون پشتیبانی رئیس کل دادگستری استان اردبیل استفاده از ظرفیت خیرین و پیشگیری از اعتیاد را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: استان اردبیل با ملحق شدن به زنجیره مجمع ملی خیرین یاریگران زندگی می‌تواند زمینه‌های بهبود معتادان و کاهش افراد در معرض خطر را شاهد باشد.

تمرکزمان را بر دست‌آوردها بگذاریم

فرزین رحیم نظری،مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌ نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کمک به درمان و اشتغال معتادان، کمک به مظلوم‌ترین قشر جامعه است که دستشان از همه جا کوتاه است و نیازمند پشتیبانی برای بازگشت به جامعه و آغوش خانواده هستند. 
 ضمن اشاره به چگونگی تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور گفت: تاریخچه تشکیل این مجمع بازمی‌گردد به پیشنهاد رییس محترم جمهور به دبیرکل محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر استفاده از ابتکار عمل آقای دکتر نبی در کارآفرینی برای افرادی است که به نوعی در جامعه طرد شده‌اند. 

وی افزود: الحمدلله در طی شش ماه پایانی سال گذشته این تشکل سامان گرفت و شعبات استانی آن هم یکی پس از دیگری در حال راه‌افتادن است. این کار بزرگ اگرچه در کشور بی‌نظیر است، اما ما باید بخشی از تمرکزمان را بر روی دستاوردهای این تشکل مردم‌نهاد بگذاریم و اثرات آن را در اشتغال‌آفرینی برای رهایافتگان از دام اعتیاد ببینیم.

اردبیل در اقدامات خیری پیشکسوت است

حسن حمزه‌زاده، مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور استان اردبیل را پایگاه تشیع و مهد تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی نامید که از دیرباز در بسیاری از عرصه‌ها پیشتاز بوده است و افزود: در خصوص اقدامات خیر هم اردبیل همواره سرآمد بوده است. پیشکسوت خیرین مدرسه‌ساز کشور و کسی که بنیانگذار فرهنگ ساخت مدارس به نام نامی شهدای کربلاست، زنده‌یاد حسن‌علی علیپور متولد روستای دیجویجین اردبیل است. ویژگی ممتاز علیپور این بود که تمام ثروت خود را صرف مدرسه‌سازی کرد و ۷۲ مدرسه به نام شهدای کربلا در اردبیل احداث کرد.پس از او افراد دیگری مانند مرحوم بجستانی مقدم آمدند و به تاسی از او این کار را در جاهای دیگر انجام دادند.

وی افزود: امروز هم اردبیل می‌تواند در این عرصه نوین خیری که ایجاد اشتغال برای رهایافتگان از دام اعتیاد است ابتکار عمل را به دست بگیرد و این دور از انتظار نیست.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1175773

مهمترین اخبار ایران و جهان: