نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 17:13

اولین رویداد استعدادیابی مداحان نوجوان خوزستان آغاز شد

اهواز- معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان از برگزاری اولین رویداد استعدادیابی مداحان نوجوان در این استان خبر داد.

حجت الاسلام احسان فرد آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره نحوه برگزاری اولین رویداد استعدادیابی مداحان نوجوان در خوزستان اظهار کرد: این استان در زمینه شعر، مداحی و خواندن اشعار مداحی به زبان فارسی، عربی و گویش‌های مختلف از ظرفیت بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: قشر نوجوان خوزستان بسیار علاقه مند به حوزه مداحی و ستایشگری هستند اما همیشه خود و خانواده‌هایشان این دغدغه را داشته اند که مداحی را باید از کجا آغاز کنند به همین منظور اولین رویداد استعدادیابی مداحان نوجوان دختر و پسر ۱۲ تا ۱۷ سال را در سطح خوزستان آغاز کرده ایم.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: این رویداد در چهار رشته روضه خوانی، خواندن مداحی سنگین (واحد)، شورخوانی و زمینه خوانی به زبان‌های فارسی و عربی برگزار می‌شود و هر متقاضی می‌تواند در یک بخش، اثر ارسال کند.

حجت الاسلام فرد آقایی گفت: رویداد استعدادیابی مداحان نوجوان در فاصله زمانی روز عاشورا تا اربعین حسینی امسال، با پوشش ۳۰ شهرستان خوزستان در نقاط روستایی و شهری در سطح استان با توجه به ساز و کار و زمان بندی انجام شده برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: در مرحله اول و بر اساس فراخوانی که صورت می‌گیرد، مداحان نوجوان یک کلیپ پنج دقیقه‌ای از اجرای خود را در مجالس یا مراسم‌ها به دبیرخانه ارسال می‌کنند؛ پس از آن تیم داوری، کلیپ‌ها را بررسی و ارزیابی کرده و آنهایی که قابلیت سرمایه گذاری و آموزش‌های بعدی را دارند برای ورود به مرحله بعد مشخص می‌کنند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان اضافه کرد: پس از آن افرادی که از شهرستان‌ها مشخص خواهند شد به استان اعزام می‌شوند تا در یک رویداد استانی استعدادیابی انجام و پایش ها صورت گیرد.

حجت الاسلام فرد آقایی اظهار کرد: اگر مشارکت بقیه نهادها را داشته باشیم و صدا و سیمای مرکز استان آمادگی داشته باشد، قصد داریم تا مداحان نوجوان در قالب یک برنامه تلویزیونی به ارائه مداحی و ستایشگری بپردازند؛ پیش از این در سال ۱۳۹۹ یک برنامه تلویزیونی با عنوان «ستایشگری حسینی» صورت گرفته بود.

وی افزود: اجرای این طرح چند افق دارد، کشف استعدادهای برتر در این زمینه یکی از این موارد است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: ارتقا و آموزش اصولی این نوجوانان مورد دیگر است که در آینده می‌توانیم برای آنها کلاس‌های آموزش ستایشگری را داشته باشیم تا به صورت اصولی و استاندارد مداحی را یاد بگیرند؛ در بخش‌های تاریخ، روضه خوانی و مقتل خوانی، اجرای فنون، صوت و لحن نیز آموزش‌های لازم صورت می‌گیرد و گاهی آموزش دستگاه‌های موسیقی را خواهیم داشت تا نوجوانان در زمینه مداحی اصولی، توانمند شده و ارتقا پیدا کنند.

حجت اسلام فرد آقایی ادامه داد: همچنین در آینده زمینه خوبی در مدارس به وجود خواهد آمد که می‌توانیم اجرای مراسم سطح مدارس را توسط همین نوجوان‌ها داشته باشیم؛ فعال کردن برش نوجوانانه کانون‌های مداحان شهرستان‌های خوزستان مورد دیگری است که اجرای این طرح در پی خواهد داشت و در نهایت کمک به حوزه ستایشگری خوزستان صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه رویداد مذکور مسابقه نیست، بیان کرد: حوزه مداحی و ستایشگری حوزه رقابت پذیر نیست، ما نیز قصد ایجاد رقابت را نداریم بلکه هدف، کشف بیشتر استعدادها و ارتقای نوجوانان در این زمینه‌ها است؛ لذا افرادی که در این رویداد شرکت می‌کنند بر اساس استعدادها شناسایی و انتخاب می‌شوند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان تصریح کرد: نوجوانانی که متقاضی حضور در این رویداد هستند می‌توانند برای ثبت نام از طریق لینک zil.ink/nehzatkhz اقدام کرده یا برای کسب اطلاعات بیشتر به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خود مراجعه کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1422073

مهمترین اخبار ایران و جهان: