نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 16:08

کرمانشاه منبع اصلی منابع قیر طبیعی کشور

کرمانشاه- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: کرمانشاه منبع اصلی منابع قیر طبیعی کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید محمدی در آئین افتتاح شرکت دانش بنیان در حوزه فرآوری قیر طبیعی که با حضور رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کشور و جمعی از مسئولین و اساتید دانشگاهی استان کرمانشاه برگزار شد با تقدیر و تشکر از واحدهای دانش بنیان استان، اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر کشور در چند سال اخیر به وضوح شاهد خلع‌های حوزه دانش بنیان، علم و صنعتی کردن علم بودیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری از گذشته بارها در خصوص دانش بنیان‌ها و صنعتی کردن علم هشدارهای فراوانی دادند اما دولت مردان کشور تا زمان نیاز به آن وارد این عرصه نشده و با بروز تحریم‌ها به مثابه یک توفیق اجباری بود فعالیت‌های این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: کشور ما از زمان حکومت قاجارها دچار بیماری اقتصادی به نام اقتصادی نفتی بوده که تاکنون هیچ اقدام جدی برای نجات و رفع این بیماری صورت نگرفته بود اما امروز بر حسب نیاز و با تکیه بر توانمندی‌های حوزه علمی و صنعتی وارد این عرصه شدیم.

محمدی با تاکید بر نقش جهاد دانشگاهی در رشد و شکوفایی علم و دانش بنیان‌ها، گفت: جهاد دانشگاهی طی مدت زمان کوتاه از فعالیت خود در عرصه تولید علم، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان‌ها و رفع نیازهای اصلی کشور به خوبی اقدام کرده است.

وی ادامه داد: سال‌هاست که در کرمانشاه ۹۰ درصد منابع قیر طبیعی وجود دارد اما بی دریغ از یک فرآوری ساده در این حوزه بودیم اما امروز با همت عرصه علم و صنعت و حمایت جهاد دانشگاهی از افراد توانمند و شرکت‌های دانش بنیان شاهد چندین فرآوری از نعمت خدادادی قیر طبیعی هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه استفاده از منابع قیر طبیعی استان ظرفیت گسترده‌ای برای پیشرفت دارد، عنوان کرد: این محصول در استان به عنوان بزرگترین منبع قیر طبیعی کشور جای کار و تبدیل فرآوری داشته اما راه اندازی نخستین شرکت فرآوری این منبع خدادادی اقدام قابل توجه و ستایشی است.

محمدی بیان داشت: هرچقدر به دستاوردهای منابع و ظرفیت‌های بدون استفاده در استان کرمانشاه توجه شود سود کشوری بیشتری نیز شاهد خواهیم بود اما باید توجه داشت که این سود آوری و توسعه کشوری نیازمند حمایت بیشتر مسئولین کشوری است.

وی با اشاره به آینده روشن و ایجاد گشایش‌های اقتصادی در کشور، یادآور شد: دولت زمینه را برای استفاده از زیر ساخت‌ها به منظور عبور از وضعیت‌های موجود ایجاد کرده و شکست تحریم‌ها و ایجاد اقتصاد جدید از سوی دولت ایجاد شده تا با گام‌های مؤثری در مسیر تحول بخش‌ها تولیدی حرکت کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه مطرح کرد: راه اندازی شرکت و واحدهای فرآوری و دستاورده‌های علمی هرچند کوچک نقطه آغاز و امید خوبی است و همچون زنجیره ارزشی برای گسترش و رشد بیشتر نیازمند سایر زنجیره‌های ارزشی در ابعاد دیگر علم و فناوری است.

محمدی بیان کرد: پارک علم و فناوری جهاد دانشگاه را باید فعال‌تر کرده و در سطح کشوری نیز با توجه به ظرفیت‌های خوب کرمانشاه این استان به طور ویژه باید دیده شود چرا که این استان هم مزیت و هم قابلیت دارد و هم مظلوم است.

وی تصریح کرد: استان کرمانشاه به دلیل موقعیت مرزی خود سال‌ها شاهد جنگ بوده و از برخی پیشرفت‌ها عقب مانده اما با این وجود نیروی انسانی پرتلاش و مستعد به همراه ظرفیت‌های موجود شامل معادن، تولیدات، ظرفیت تجاری و صنعتی و… موقعیت‌های خوبی داشته که همین مزایا به ویژه دیدن شدن استان کرمانشاه در کشور تاکید دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه به دلیل موقعیت‌های جغرافیایی، انسانی و… موقعیت "هاب منطقه‌ای" بوده که اگر در همه جنبه‌ها از جمله دانشگاهی و جهاد دانشگاهی به ظرفیت‌های آن نگاه شود سود نهایی در کشور را به دنبال داشته و هرچه طرفیت‌ها تقویت شود شاهد بازگشت منافع به مملکت و جمهوری اسلامی را شاهد خواهیم بود.

محمدی با تاکید بر حفظ شأن مردم کشور ایران و لزوم ایجاد شرایط مطلوب برای حفظ این عزت، افزود: این عزت و غرور به تدابیر مقام معظم رهبری ایجاد شده و با وجود تحریم‌های تحمیل شده ایستادگی مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در جهان و در منطقه زبان زد است زیرا با وجود تحریم و فشارهای اقتصادی هیچ کشوری توان مقاومت ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1423473

مهمترین اخبار ایران و جهان: