نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 13:19

حذف امضاهای طلایی آموزشگاههای تربت حیدریه را ۳ برابر کرد

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای تربت حیدریه با بیان اینکه برخلاف برخی ادعاها مبنی بر اینکه بیکاری چالش اصلی جامعه است، گفت: چالش اصلی امروز کشور را می‌توان در عدم مهارت آموزی و رفتن صرف به سمت تحصیلات دانشگاهی و آکادمی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، صادق صادق‌زاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حدود ۳۰ مرکز کارگاهی مجوزدار در تربت حیدریه در حال پذیرش کارآموز و آموزش نیروی کار هستند.

وی سازمان تامین اجتماعی و اداره کار را از جمله شرکای اجتماعی سازمان فنی و حرفه ای برشمرد و افزود: کارخانجات از دیگر شرکای اجتماعی این سازمان هستند و با توجه به آموزشهایی که مجموعه کارخانه نیاز دارند اساتید را معرفی و کارخانجات تبدیل به یک کارگاه آموزشی می‌شود که هنرجویان خود یا دیگران را آموزش می‌دهند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تربت حیدریه تصریح کرد: هر مجموعه‌ای که تقاضای آموزش داشته‌باشد با توجه به پتانسیل موجود از اساتید مجموعه و خود نهادها برای بحث مهارت آموزی استفاده می‌شود.

صادق زاده بیان کرد: در حال حاضر در این مرکز آموزش‌های مکانیک، برق خودرو، درودگری، تاسیسات، تعمیر لوازم خانگی، تعمیر لوازم سرد کننده و برق صنعتی و دزدگیر و سیستم‌های اطفای حریق آموزش داده می‌شود و برای بانوان نیز کارگاه کیف و کفش چرمی نیز آموزش داده می‌شود.

وی به افزایش ۳ برابری آموزشگاههای آزاد در این خطه اشاره کرد و گفت: با قانون جدید و رفع موانع کسب و کار و برداشته شدن امضاهای طلایی که گاها هر مجوزی تا ۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اکنون آموزشگاههای آزاد این شهرستان از ۳۵ به ۱۰۳ آموزشگاه مهارتی افزایش یافته‌است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تربت حیدریه با ابراز گلایه از عدم توجه مسئولان به اهمیت موضوع فنی و حرفه‌ای گفت: برای رشته‌های فنی که راه اندازی می‌شود حداقل نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار است که دو نفر اشتغال ایجاد می‌کند اما هیچ جایگاهی برای دریافت تسهیلات در سطح شهرستان نداریم، از سویی دیگر به لحاظ توجه مدیریت شهری و ارایه خدمات نیز توجهی نشده‌است.

صادق زاده همچنین با انتقاد از عدم تکمیل ساختمان جدید فنی و حرفه‌ای این شهرستان گفت: کلنگ ساختمان جدید فنی و حرفه ای در سال ۹۶ توسط وزیر کار زده شد و تا سال ۱۴۰۰ عملا هیچ اتفاقی نیفتاد که نیازمند توجه ویژه مسئولان است تا این پروژه ۱۱ ساله به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: تاکنون مبلغ ۲میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ اختصاص یافت البته از این مبلغ ۵۶۰ میلیون تومان به مسکن و شهرسازی برای واگذاری زمین پرداخت شد و امسال هم تقریبا ۲میلبارد اختصاص دادند اما با این اعتبارات قطره‌چکانی کار به جایی نخواهد رسید.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تربت حیدریه با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی در شهرستان، اظهار کرد: متاسفانه بیشتر جوانان به سمت تحصیلات آکادمی و دانشگاهی می‌روند لذا باید مهارت محوری در جامعه تبیین شود. چالش اصلی فقدان مهارت است و باید جامعه به این سمت برود که مشکل جامعه بیکاری نیست بلکه چالش اصلی آن مهارت آموزی است.

صادق زاده بیان کرد: در حال حاضر به سمتی حرکت می‌کنیم که در آینده ۸۰ میلیون شغل از رده خارج و ۶۰ میلیون شغل جدید و هوشمند وارد می‌شود.

وی به ارایه آماری در آموزشگاههای آزاد و دولتی اشاره کرد و افزود: پارسال در آموزشگاههای آزاد ۱۰۲۷ نفر معرفی و ۹۸۵ نفر در آزمون شرکت و ۵۸۲ نفر نیز قبول شدند، در آموزشگاههای دولتی از ۲۱۸ شرکت کننده حدود ۱۳۸ نفر در آزمون حضور داشتند و ۱۲۵ نفر قبول شدند.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1428773

مهمترین اخبار ایران و جهان: