نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 14:04

دردسر جدید حریدی‌ها برای کابینه متزلزل نتانیاهو از راه رسید

احزاب حریدی تهدید کردند؛ در صورت عدم تصویب قانون مربوط به معافیت سربازی حریدی‌ها، کابینه ائتلافی نتانیاهو را که این روزها با چالش‌های متعددی مواجه است، منحل خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در روزهایی که شکاف اجتماعی سیاسی در فلسطین اشغالی رو به فزونی گذاشته و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دردسرهای پافشاری‌اش بر اجرای تغییرات قضایی و با اعتراضات گسترده دست‌وپنجه نرم می‌کند، احزاب افراطی ارتدوکس موسوم به راست که با حمایت آنها دوباره نخست وزیر شد، به نوعی دیگر وی را تحت فشار گذاشته‌اند.

به نوشته وبگاه «العربی الجدید»، احزاب افراطی ارتدوکس به بنیامین نتانیاهو هشدار داده‌اند که عدم تصویب قانون جدید خدمت سربازی _که معافیت گسترده‌ای را برای یهودیان حریدی به همراه خواهد داشت_ در آغاز نشست دوره زمستانی کنست (پارلمان)، به انحلال کابینه او منجر خواهد شد. 

به اعلام کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی، احزاب حریدی به نتانیاهو تا دهم اکتبر (۱۸ مهر) در این خصوص مهلت‌ داده‌اند و خاخام ارشد «ماگور» از طریق اعضای کنست  ازحزب «یَهدوت هَتوراه» ( یهودیت توراتی) پیامی تهدیدآمیز برای نتانیاهو فرستاده و تاکید کرده که «بدون تصویب این قانون سربازی، دولت حق ندارد وجود داشته باشد».

بر اساس این گزارش، یهودیان حریدی خواستار تصویب قانونی هستند که به موجب آن طلاب مؤسسات مذهبی را از خدمت سربازی معاف می‌کند و خدمت سربازی را با یادگیری تورات برابر می‌داند. قانونی که دارای مصونیت است و دادگاه عالی نتواند آن را حذف کند.

حریدی‌ها می‌خواهند که این قانون در هر سه قرائت پارلمان تصویب شود و از آغاز دوره زمستانی کنست اجرایی شود. کنست از هفته پیش وارد تعطیلات تابستانی شده و از اکتبر آینده، کار خود را از سر خواهد گرفت.

در حالی که اعضای کابینه نتانیاهو تلاش دارند تا راهکاری برای این امر بیابند، احزاب حریدی اعلام می‌کنند که نباید قانون جدید سربازی موقت باشد. در چنین فضایی، کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اولویت دولت کنونی، «پیشرفت در قانون خدمت وظیفه و سپس کمیته انتصاب قضات» است.

بر اساس این گزارش، فشارها بر نتانیاهو تنها به یهدوت هتوراه محدود نمی‌شود.کانال 12 رژیم صهیونیستی گزارش داد که «آریه درعی»، رهبر حزب شاس و «اسحاق گلدکنوف» وزیر اسکان، که رهبری حزب حریدی «آگودات یسرائیل» را بر عهده دارد، با ابراز گلایه از تاخیر در تصمیم‌گیری در مورد این قانون، اخیراً در جلسات غیرعلنی مکرر تهدید کرده‌اند که تصویب نکردن آن در ابتدای نشست زمستانی کنست، آن‌ها را به سمت انحلال کابینه نتانیاهو سوق خواهد داد. به ویژه که آن‌ها، انتظار ندارند در سایه داشتن ۶۴ عضو در ائتلاف کابینه، کار سختی در پیش داشته باشند.

 حزب یهدوت هتورات، هفته پیش «پیش‌نویس قانون اساسی: یادگیری تورات» را ارائه کرد که یادگیری تورات را «ارزش اساسی برای مردم یهود و خدمتی مهم برای دولت و مردم» می داند.

مخالفان این پیش‌نویس قانون می‌گویند که نباید هیچ شهروندی در فلسطین اشغالی، خدمت سربازی سه‌ساله که ممکن است با خطر جانی هم همراه باشد، دور بزند. بویژه که حریدی‌ها ده‌درصد جمعیت صهیونیست‌های حاضر در فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهند.در چنین فضایی، معافیت خدمت حریدی‌ها در ارتش، علیرغم اعلام کمبود نیرو از سوی مقامات صهیونیستی برای پوشش نیازهای ارتش، اعتراضات فراوانی را در جامعه صهیونیستی ایجاد کرده است. ضمن این‌که موجب شده بسیاری از جوانان صهیونیست برای فرار از خدمت در ارتش، به فراگیری علوم دینی و تحصیل در مدارس مذهبی حریدی‌ها روی آورند.

در پایان ژوئن گذشته، قانون سربازی موقت که حریدی‌ها را از خدمت سربازی معاف می‌کرد، منقضی شد به این معنی که طلاب مؤسسات مذهبی باید به ارتش بپیوندند، اما کابینه به ارتش اسرائیل دستور داده است که در حال حاضر این قانون را اجرا نکند. 

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1428873

مهمترین اخبار ایران و جهان: