نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 15:46

پارس‌آباد در تاسوعای حسینی عزادار وفادارترین سقای تاریخ است

پارس‌آباد - مردم مرزدار شهرستان پارس‌آباد با نوای یا ابوالفضل(ع) و یا حسین(ع) در روز تاسوعای حسینی، عشق و ارادت خود را به سقای تشنه لب کربلا و سرور و سالار شهیدان نشان دادند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بابک آدیگوزلی: روز نهم محرم مصادف با تاسوعای حسینی در روز شمار واقعه کربلا به نام سقای حرم، علمدار کربلا و نماد غیرت و شجاعت حضرت عباس (ع) است.

امروز نهم ماه محرم روز تاسوعاست، روز قمر بنی هاشم (ع)، روز وفاداری و روز ماندن پای عهد تا آخر، تاسوعا نماد ایستادن پای عهدی است که با ولی فقیه زمانه بسته می‌شود و تجدید بیعت با ولی فقیه زمان، در حقیقت تجدید میثاق با پیامبر اسلام (ص) است.

عشق و ارادت به امام حسین (ع)، کوچک و بزرگ و نژاد و قوم نمی‌شناسد و در فلسفه عشق جایی برای سال نیست، همه دانش‌ها و صاحب نظران در تفسیر این عشق مانده اند چرا که این عشق رازی است از رازهای الهی و عشق حسین است و عشق به امام حسین (ع) سن و سال نمی‌شناسد از پیر و جوان، زن و مرد همه عاشق این مکتب هست.

شهرستان مرزی پارس آباد در تاسوعای حسینی غرق عزا و ماتم است و امروز همه مردم از پیر و جوان و کودک و بزرگ همه با ارادتی خالص حضور چند هزاری خود را در مراسم‌های عزاداری عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به نمایش گذاشته‌اند و از جای جای شهرستان پارس آباد خود را به چهارراه امام خمینی (ره) رسانده اند تا عشق و محبت خود به خاندان عصمت و طهارت (ع) به ویژه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت عباس (ع) نشان دهند.

مردم، مسئولان، پیر و جوان و زن و مرد با حضور در خیابان‌ها، مساجد و حسینیه‌ها ضمن تشکیل دستجات سینه زنی و عزاداری در سوگ شهدای کربلا به خصوص حضرت ابوالفضل العباس عزاداری می‌کنند.

همه ساله همزمان با دهه اول ماه محرم کسبه و بازاریان شهرستان پارس آباد به حرمت و احترام اباعبدالله الحسین (ع) مغازه‌ها و صنوف خود را در روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل کرده و با نصب پرچم‌های سیاه بر سر در مغازه‌هایشان عشق و ارادت خود را نسبت به اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش ابراز می‌کنند.

مکتب عاشورا برای نسل جوان تبیین شود

حجت الاسلام علی اکبر باقری بنابی، امام جمعه شهرستان پارس آباد در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم اظهار کرد: امام حسین (ع) الگو و نماد ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و ستم است و مکتب عاشورا باید برای نسل جوان انقلاب تبیین شود.

خطیب جمعه پارس آباد افزود: امر به معروف و نهی از منکر، نماز اول وقت، استکبار ستیزی، صبر و استقامت و تبعیت از ولایت فقیه از مهمترین پیام‌های عاشورا است.

وی بیان کرد: امام حسین (ع) و مکتب عاشورا بهترین سرمایه برای هدایت نسل جوان و مهمترین سپری است که می‌تواند فرزندان ما را در آینده محافظت کند.

مردم ولایی و حسینی شهرستان پارس آباد در یک قرار همدلی به پویش نذر خون پیوستند و با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و کمک به هم‌نوع جهت اهدای خون با حضور پرشور خود در پایگاه انتقال خون در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت کردند.

ایستگاه‌های صلواتی در ماه محرم در سرتاسر شهر پارس آباد شور خاصی به این شهر بخشیده است و با چای و آش و غذا از مردم عزادار پذیرایی می‌شود.

کودکان و نوجوانان شهرستان پارس آباد هم این روزها با برپایی ایستگاه‌های صلواتی، با دیگر حسینیان هم گام شده اند و عشق و ارادت خود را به امام حسین علیه السلام و اهل بین عصمت و طهارت نشان می‌دهند.

ایستگاه‌های صلواتی را باید همان ایستگاه عاشقی محبین اهل بیت دانست که عموم مردم برای ثواب بردن، در حال خدمت به سید الشهدا هستند.

امروز در هر قسمت از شهر قدم برداریم با ایستگاه‌های صلواتی نظیر واکس صلواتی، پشت نویسی ماشین به صورت صلواتی، ایستگاه‌های صلواتی پخش شربت، چای و حتی شیر صلواتی روبه رو می‌شویم، به راستی این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست...

حضرت عباس (ع) بهترین الگو برای جوانان هستند

سرهنگ پاسدار علی پیرجاهد، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پارس‌آباد نیز ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) عنوان کرد: حضرت عباس (ع) فردی غیور و شجاع در دفاع از ولایت بود و ما باید غیرت دینی و ولایتمداری حضرت عباس (ع) را الگوی خود قرار دهیم.

وی تاکید کرد: طبق منویات مقام معظم رهبری در راستای خدمت‌رسانی به خانواده‌های نیازمند در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی کمک‌های مومنانه در قالب طرح حسینی توسط سپاه پاسداران توزیع می‌شود.

فرمانده سپاه پارس آباد با اشاره به اینکه نهضت عاشورا درس بزرگ مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن و دفاع از ارزش‌های دینی و الهی برای ملت ایران است، ادامه داد: امروز دشمن با تمام توان خود برای ضربه زدن به نظام اسلامی به میدان آمده، اما از میدان دست خالی بیرون می‌رود، چراکه پیروی از مکتب عاشورایی ملت ایران را حفظ می‌کند.

شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت با برگزاری آئین‌های عزاداری، بر مظلومیت سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش به ویژه حضرت عباس (ع) اشک ماتم ریخته و به سوگ نشسته‌اند و بار دیگر مردم ولایت مدار شهرستان پارس آباد نشان دادند که تا آخرین نفس در راه مکتب سیدالشهدا ثابت قدم خواهند ماند.

این گزارش تنها گوشه‌ای از ارادت مردم حسینی شمال استان اردبیل و شهرستان پارس‌آباد به علمدار کربلا و سید و سالار شهیدان بود که امروز همزمان با نهم محرم و تاسوعای حسینی با جوشش حداکثری به نمایش گذاشته شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1409373

مهمترین اخبار ایران و جهان: