نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 12:22

دغدغه همیشگی نقش‌جهان، از قلعه‌نویی و نویدکیا تا مورایس

ورزشگاه نقش‌جهان برای سومین بار در چند سال اخیر با مشکل افت کیفی چمن مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، برای افتتاح دوباره ورزشگاه نقش‌جهان در سال ۹۵، چمن این ورزشگاه نیز  تعویض شد؛ پروسه‌ای که از اسفند سال ۹۴ شروع شد و در آبان ماه سال ۹۵ هم‌زمان با افتتاح ورزشگاه توسط معاون رئیس جمهور به پایان رسید.

حضور در ورزشگاه تازه‌ساز نقش‌جهان برای همه تیم‌ها جذاب بود و چمن این ورزشگاه از نقاط قوتی بود که سرمربیان تیم‌های مختلف به آن اشاره می‌کردند تنها مهدی تارتار سرمربی تیم پارس جنوبی جم گفته بود که این چمن حتی از استادیوم آزادی هم بهتر است!

مشکلاتی که پیش از افتتاح نقش‌جهان در مورد چمن این ورزشگاه مطرح شده بود، خیلی زود به واقعیت پیوست و دمای هوای بالا در سطح چمن، خاک نسبتاَ شور منطقه، کمبود آب شیرین در منطقه برای آبیاری و یا هرچه که بود، چمن زیبای نقش‌جهان را از کیفیت مورد انتظار دور کرد.

در شهریور ماه ۹۷ که نخستین فصل حضور دوباره امیر قلعه‌نویی در سپاهان بود؛ به دلیل مشکلات چمن ورزشگاه نقش‌جهان، بازی دو تیم سپاهان و تراکتور در هفته پنجم  به ورزشگاه فولادشهر منتقل شد.

نگهداری نقش‌‌جهان با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست

علی نیکبخت، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در آن زمان که سابقه حضور در پروژه چمن ورزشگاه آزادی و ورزشگاه نقش‌جهان را داشت، در گفت‌و‌گویی اظهار کرده بود: با توجه به تغییرات اقلیم و مشکلاتی که در آنجا وجود دارد، نگهداری مجموعه‌های ورزشی با روش‌های سنتی و قدیمی دیگر امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: باید مسؤولان مربوطه با استفاده از روش‌های نوین نسبت به نگهداری از این اماکن اقدام کنند.

عضو هیأت‌ علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان درباره راه‌حل سوم نیز گفت: باید از منابع آب شیرین در آبیاری چمن استفاده شود و فکری به حال کیفیت آبیاری انجام دهند.

در شهریورماه سال ۹۹ نیز سروش رفیعی، هافبک وقت سپاهان پیش از شروع دیدار تدارکاتی با سپاهان نوین نسبت به وضعیت چمن ورزشگاه گله مند شد و از محرم نویدکیا، سرمربی وقت سپاهان در خواست پیگیری آن را کرد.

فصل گذشته نیز پس از برگزاری دیدار سپاهان و نساجی مازندران در هفته دوم لیگ برتر، نارضایتی‌ها از وضعیت چمن ورزشگاه بالا گرفت تا برای دومین بار پس از افتتاح نقش‌جهان جدید، یکی از بازی‌های خانگی سپاهان به ورزشگاه فولادشهر منتقل شود و این‌بار قرعه به نام تقابل سپاهان و فولاد افتاد.

شرایط جوی نقش‌جهان خاص است

محمد قریشی، مدیر مجموعه ورزشگاه نقش‌جهان در گفت‌و‌گویی در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: شرایط جوی ورزشگاه نقش‌جهان خاص است و گرمای بیشتری دارد به‌علاوه اینکه طوفان‌های شدیدی می‌آید که آفت و گردوخاک را از مناطق مختلف به محیط ورزشگاه می‌آورد و چون چمن ورزشگاه نقش‌جهان حدوداً ۱۲ متر از سطح زمین پایین‌تر است، آفت‌ها بر روی چمن می‌نشیند؛ بنابراین چمن دچار قارچ‌گرفتگی شد و چون مصرف آب‌دهی‌مان به چمن بالا رفت قارچ در کل زمین پخش شد؛ ولی سریعاً از کارشناس‌های مختلفی استفاده کردیم و توانستیم قارچ را مهار کنیم.

وی از جابه‌جایی چمن این ورزشگاه خبر داد و گفت: عملیات اورسیدینگ بر روی چمن ورزشگاه نقش‌جهان آغاز شده و بذر جدیدی در بین چمن‌های موجود پاشیدیم؛ در نهایت قارچ را کنترل کردیم و بذرهای جدید نیز جوانه زده‌اند.

مدیر مجموعه ورزشگاه نقش‌جهان با اظهار نظر درباره اینکه این ورزشگاه آماده میزبانی از دیدار سپاهان و فولاد را نیز داشت خاطرنشان کرد: می‌توانستیم بازی سپاهان و فولاد را در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار کنیم اما تصمیم گرفتیم باتوجه به ریسک‌بالایی که برایمان داشت به زمین برای این بازی و به‌مدت دو هفته استراحت بدهیم تا اورسیدینگ انجام بپذیرد و عملیات به پایان برسد.

در آستانه شروع بیست و سومین دوره لیگ برتر باز هم نگرانی‌ها در رابطه با وضعیت چمن نقش‌جهان به اوج خود رسیده است.

احتمال تعویض چمن نقش‌جهان در آینده‌ای نزدیک

کریم نوری مدیر چمن‌های ورزشی باشگاه سپاهان اظهار داشت: نوع چمن ورزشی مورد استفاده در زمین‌های فوتبال به دو نوع چمن‌های سردسیری و گرمسیری تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: نوع چمن ورزشگاه نقش‌جهان، چمن اسپورت ورزشی متشکل از چند نوع چمن سردسیری است که بهترین دما برای رشد و کیفیت مناسب این نوع چمن فوتبال ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

نوری تصریح کرد: نوع دیگر چمن مورد استفاده در فوتبال، چمن‌های گرمسیری هستند که بهترین دما برای رشد آن‌ها ۳۰ تا ۳۵ درجه می‌باشد که این چمن‌ها در اقلیم اصفهان در تابستان مناسب هستند ولی در زمستان با توجه به سردی بیش از حد هوا این نوع چمن ورزشی دچار خزان می‌شود زیرا در دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد رشد آن‌ها متوقف شده و در دمای زیر صفر درجه، کاملا زرد شده و خزان می‌کنند.

مدیر چمن‌های ورزشی باشگاه سپاهان خاطرنشان کرد: در اصفهان و علی‌الخصوص محل احداث ورزشگاه نقش‌جهان دمای تابستان تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می کند و این گرمای بیش از حد رشد و کیفیت چمن سردسیری را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر کاهش کیفیت آن، چمن را مستعد حمله بیماری‌های قارچی می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: برای مقابله با این مسئله، برای چمن در نقش‌جهان سایبان تعیبه شده است تا دمای هوا کاهش یابد، همچنین در این بازه زمانی در زمین چمن کاشت بذرصورت گرفته است و از آنجا که کاشت بذر با دستگاه به صورت عرضی و طولی در داخل زمین انجام شده است، دستگاه مذکور در سطح چمن شیارهایی ایجاد کرده و بذر را در بستر چمن می‌کارد و این امر به ظاهر چمن آسیب می‌رساند که بعد از مدتی چمن خود را ترمیم می‌نماید.

نوری در ادامه بیان کرد: همچنین یک زمین چمن خزانه یک هکتاری در ضلع شرقی ورزشگاه نقش‌جهان جهت پشتیبانی از چمن ورزشگاه با همان نوع بذر و بستر کاشت وجود دارد که در صورت اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی در کمترین زمان جایگزین چمن استادیوم خواهد شد.

مدیر چمن‌های نقش‌جهان در پایان یادآور شد: در حال بررسی و ارزیابی چمن‌های مختلف از جمله چمن هیبریدی برای کاشت در ورزشگاه نقش‌جهان هستیم زیرا در آینده نزدیک باید زمین چمن ورزشگاه را به دلیل نزدیک شدن به اتمام دوره بهره‌برداری مفید، تعویض کنیم، در صورت تأیید شدن چمن هیبریدی و سازگاری آن با اقلیم آب و هوایی اصفهان، برای فصل آینده چمن ورزشگاه را تعویض می‌کنیم.

به گزارش فارس، صحبت‌های مدیر چمن‌های باشگاه سپاهان در خصوص احتمال استفاده از چمن هیبریدی این نوید را می‌دهد تا بالاخره شاهد حل شدن مشکلات چمن ورزشگاه نقش‌جهان باشیم و امید است با درایت مدیران باشگاه سپاهان و شرکت فولاد مبارکه مقدمات این طرح فراهم گردد تا نماینده فوتبال اصفهان در رقابت‌های داخلی و بین‌المللی در بهترین شرایط ممکن به مصاف رقبا برود.

پایان پیام/۶۳۱۳۴/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1426773

مهمترین اخبار ایران و جهان: