نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 21:14

واکنش آمریکا به‌تصویب قانون اصلاحات قضایی صهیونیست‌ها

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید تصویب قانون اصلاحات قضایی صهیونیست‌ها را «تاسف بار» خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا امروز دوشنبه به تصویب قانون اصلاحات قضایی صهیونیست‌ ها واکنش نشان داد و آن را «تاسف بار» توصیف کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص گفت که دولت بایدن «مایه تاسف» می‌ داند که پارلمان رژیم صهیونیستی بخشی از طرح بازنگری قضایی را تصویب کرده است.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: ما از سران اسرائیل می‌ خواهیم تا از طریق گفتگوی سیاسی برای دستیابی به یک رویکرد اجماع‌محور تلاش کنند.

منابع عبری پیشتر گزارش دادند که قانون اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو با ۶۴ رای مثبت از سوی نمایندگان کنست به طور نهایی تصویب شد.

در زمان برگزاری رای گیری نمایندگان مخالف از صحن کنست خارج شدند و تنها نمایندگان ائتلاف حاکمیتی نتانیاهو در این جلسه حضور داشتند.

در پی تصویب نهایی طرح اصلاحات قضایی، هستدروت (اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که گزینه اعتصابات سراسری کارگران را بررسی می‌کند.

بر این اساس دیوان عالی قضایی دیگر حق وتوی تصمیمات دولت و کنست و احکام اداری و یا مخالفت با انتصاب برخی وزرا یا نخست وزیر به دلیل پرونده های مختلف را نخواهد داشت.

منابع عبری زبان اعلام کردند در شرایطی که مخالفان این لایحه در جلسه رای‌گیری حاضر نبودند، لایحه «لغو برهان معقولیت» با اکثریت آرا ۶۴ رای موافق در مقابل صفر رای مخالف به تصویب نهایی رسید.

تصویب این لایحه اولین گام در مسیر کاهش اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی است. با توجه به تصویب این لایحه، دیگر دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی حق ندارد تصمیمات دولت و وزرای اسرائیلی را با عنوان معقول نبودن ملغی کند.

اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز ضمن ابراز خرسندی از تصویب طرح مذکور، اعلام کرد که با اصلاح نظام قضایی و ایجاد توازنی دوباره بین دستگاه‌ها را آغاز کردیم و با مسئولیت‌پذیری به اصلاحات ادامه خواهیم داد.

یائیر لاپید رئیس جریان مخالف رژیم صهیونیستی ضمن اعلام مخالفت شدید خود با تصویب طرح اصلاحات قضایی، گفت: این دولت تندرو لحظه‌ای را جشن می‌گیرد که ما در آن دیگر برادر نیستیم، ضعف و ناتوانی نتانیاهو را دیدیم، نخست وزیری وجود ندارد، او بازیچه‌ای در دست مجموعه‌ای از تندروها است.

لاپید تاکید کرد که در دیوان عالی رژیم صهیونیستی علیه لایحه مذکور درخواست تجدیدنظر خواهیم کرد.

در پی تصویب طرح اصلاحات قضایی از سوی ائتلاف نتانیاهو، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تلاش خواهیم کرد از اشغال ساختمان کنست از سوی معترضان جلوگیری کنیم.

همچنین شاخص بورس اسرائیل در پی تصویب این طرح ۱.۳ درصد سقوط داشت و ارزش پول واحد رژیم صهیونیستی (شکل) نیز سه دهم درصد تنزل پیدا کرد.

بنابر اعلام منابع عبری «لغو برهان معقولیت» که امروز در چارچوب اصلاحات قضایی نتانیاهو به تصویب رسید، یکی از مهمترین بخش‌های این اصلاحات است که دخالت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در امور کابینه و کنست را محدود می‌سازد. اما طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو ابعاد دیگری نیز دارد که قرار است در آینده در کنست مطرح شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1399129

مهمترین اخبار ایران و جهان: