نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 21:08

بررسی وضعیت کاهش آب دریای خزر با تصاویر ماهواره‌ای/ سازمان فضایی بزودی نتایج را اعلام می‌کند

سخنگوی سازمان فضایی ایران در توئیتی از رصد کاهش تراز آب دریای خزر توسط این سازمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه اخبار فضایی خبرگزاری تسنیم، حسین دلیریان؛ مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران در توئیتی از رصد کاهش تراز آب دریای خزر توسط این سازمان خبر داد و نوشت: "سازمان فضایی ایران پس از بحث‌های پیش‌آمده درباره کاهش سطح آب دریای خزر، این موضوع را براساس تصاویر ماهواره‌ای بررسی کرده است و بزودی نتایج به‌دست آمده را بصورت رسمی اعلام خواهیم کرد."

اخبار فضایی , دریای خزر ,

گفتنی است، شدت کاهش تراز آب به‌ویژه در سال‌های اخیر شدت یافته، به طوری که تنها در سال 1401، تراز آب 26 سانتی‌متر کاهش یافته است! در مجموع از سال 1375 تا 1401 که روند کاهش تراز آب شروع شده، حدود 2 متر از سطح آب کاهش یافته و به کمترین میزان در 30 سال اخیر رسیده است.

کاهش تراز اکولوژیک دریای خزر واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را نیز در پی داشت و سلاجقه در این خصوص با اشاره به کاهش ورودی‌های دریای خزر از سوی کشورهای همسایه گفته است: مخصوصاً ورودی رود ولگا بسته شده است. از طرفی میزان بارش در کل حوزه آبخیز دریای خزر کاهش یافته است. ورودی دریای خزر کاهش یافته و تراز آب دریا در حال پایین رفتن است و در برخی آمار اعلام شده که قریب یک متر در 4 ـ 5 سال اخیر دریا عقب نشینی داشته و در سال به طور میانگین دریای خزر 20 سانتی متر عقب‌نشینی می‌کند.

به گفته کارشناسان کاهش تراز دریای خزر، علاوه بر تهدیدات محیطی زیستی و نابودی گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری، خطری برای امنیت غذایی کشورها محسوب می‌شود. بحران‌های اقتصادی و مشکلات در تأمین انرژی به واسطه غرقاب شدن چاه‌های نفتی نیز دیگر پیامد این موضوع است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1434729

مهمترین اخبار ایران و جهان: