نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 00:32

مصرف شکلات تلخ در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی مؤثر است

بوشهر- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مطالعات نشان داده که پودر کاکائو و شکلات تلخ می‌تواند در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبنم سالک‌زمانی اظهار داشت: امروزه مصرف شکلات تلخ در بین مردم به خصوص جوانان بسیار رواج پیدا کرده است. دانه‌های کاکائو منبع خوبی از فیبر و منیزیم، آهن، روی، کلسیم، فسفر و همچنین آنتی اکسیدان‌های مهم از فلاوانول‌ها هستند و به دلیل بهبود خونرسانی در عضلات می‌توانند سبب عملکرد بهتر در ورزشکاران شود.

وی تصریح کرد: اثرات آنتی اکسیدانی فلاوانل‌ها سبب از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن و در نتیجه کاهش التهاب می‌شود. علاوه بر این، برخی مطالعات اثر فلاوانل‌ها را در افزایش حساسیت به انسولین نشان دادند که می‌توانند در پیشگیری از بیماری دیابت مفید باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: این آنتی اکسیدان‌ها به عنوان مواد ضد پیری شناخته شده که منجر به کاهش اثرات پیری از جمله بیماری آلزایمر می‌شوند. در مطالعات جدید نیز نشان داده شده که مصرف شکلات تلخ می‌تواند در کاهش استرس و بهبود خلق و خو تأثیر گذاشته و سبب حس شادی در افراد شود.

دکتر سالک‌زمانی اظهار داشت: باید توجه داشت که شکلات تلخ انواع مختلفی داشته و با کیفیت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود پس در استفاده از شکلات تلخ باید مواردی را در نظر گرفت.

وی گفت: شکلات تلخ حاوی ۵۰ تا ۹۰ درصد پودر کاکائو، کره کاکائو و شکر بوده و برخی شکلات‌های تلخ با کیفیت پایین حاوی اسیدهای چرب اشباع یا ترانس و طعم دهنده‌های مصنوعی بوده که این ترکیبات برای بدن و بیماری‌های قلبی-عروقی مضر هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان کرد: شکلات باید در جای خشک و خنک نگهداری شود و در صورت مصرف با چای یا قهوه، به جای حل کردن آن، در کنار نوشیدنی مورد نظر استفاده شود یا اینکه بعد از ۳ تا ۵ دقیقه خنک شدن، شکلات را حل کنند چرا که حل کردن شکلات در چای یا قهوه داغ سبب از بین رفتن آنتی اکسیدان‌های آن می‌شود.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هر چقدر درصد تلخی شکلات بیشتر باشد ترکیبات آنتی اکسیدانی آن بیشتر بوده و اثرات مفیدتری خواهد داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1393329

مهمترین اخبار ایران و جهان: