نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 21:34

زاکانی: میراث‌دار بی‌توجهی گذشتگان به ساخت‌وسازهای غیرمجاز هستیم

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری برای مبارزه با فساد در حوزه شهرسازی عزمی جدی دارد، گفت: میراث‌دار بی‌توجهی گذشتگان به ساخت‌وسازهای غیرمجاز هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که در میدان مشق امروز برگزار شد به حادثه ریزش ساختمان در خلازیر اشاره کرد و گفت: در این حادثه 5 نفر جان باختند.

وی با بیان اینکه  تهران نابسامانی‌های زیادی دارد، گفت: ساختمان های ناایمن در تهران داریم و همچنین وجود این ساختمان در منطقفه 19 که زمین های ذخیره و موقوفه وجود دارد، زیاد است.

زاکانی با تاکید بر اینکه ما میراث دار بی توجهی گذشتگان به ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم، گفت: در مبارزه با ساخت‌وسازهای غیرقانونی سه ضلع فراجا، شهرداری و قوه قضائیه فعال هستند.

به گفته شهردار تهران، اتفاقات تلخ سال گذشته به درگیری نیروهای فراجا منجر و شرایط را برای سودجویان فراهم کرد تا به صورت غیرقانونی ساختمان خود را در این مناطق و در میان سایر بناها بسازند.

شهردار تهران با بیان اینکه عزم جدی برای مبارزه با فساد در شهرسازی داریم، گفت: هر بار نیز برای تخریب ساختمان‌ها به مناطق مختلف مراجعه کردیم نیروهای شهرداری آسیب دیده‌اند تاکنون ۶۰ مجروح در تخریب‌های مختلف داشته‌ایم.

زاکانی گفت: با عزم مجموعه فراجا، قوه قضاییه و شهرداری تهران پاکسازی ساختمان‌های غیرقانونی آغاز و تاکنون در ۳۶ مرحله دست به پاکسازی ابنیه غیرقانونی زده‌ایم و در برخی موارد طی یک روز ۱۷۰ واحد مسکونی تخریب شده است.

وی در ادامه به جزییات حادثه خلازیر اشاره کرد و گفت: در رابطه با این حادثه شهردار تهران میداندار نبود و کمک کار مجموعه‌های دیگر بود؛ همچنین در تخریب‌های پیشین عملیات به وسیله خود مجموعه شهرداری انجام می‌شد اما این بار از ظرفیت پیمانکار استفاده کردیم.

به گفته زاکانی، در ۳۵ مورد تخریب قبلی هیچ تلفاتی نداشتیم در مورد اخیر هم قبل از انعقاد قرارداد صلاحیت علمی پیمانکار توسط شهرداری صحت سنجی شده بود اما سستی بیش از اندازه ساختمانهای موجود در منطقه خلازیر حادثه ساز شد.

وی با اشاره به اینکه تخریب ساختمان‌ها پیچیدگی زیادی دارد و نمی‌توان از یک روش ثابت برای انهدام تمام بناها استفاده کرد، گفت: به همین جهت قبل از تخریب ما دست به آنالیز شرایط ساختمان‌ها می‌زنیم و گاهی مطالعات لازم برای تخریب یک بنا تا ۴۰ روز زمان می‌برد.

شهردار تهران اضافه کرد: سال گذشته با استفاده از ابزار کمیسیون ماده ۵ اقدام به تصویب طرح تفصیلی برای ساماندهی وضعیت منطقه ۱۹ کردیم. پس از این بناهایی که به لحاظ استحکام تاییدیه سازمان نظام مهندسی را دارند و ساخت آن ذیل طرح تفصیلی تعریف می‌شوند، مجوز ساختشان مورد تایید قرار می‌گیرد و سایر بناها از نظر ما غیرقانونی است و باید تخریب شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1432929

مهمترین اخبار ایران و جهان: