نیوز سیتی!
15 آذر 1401 - 10:29

هند: به خرید نفت از روسیه ادامه می‌دهیم

وزیر نفت هند گفت که کشورش تحت تاثیر تعیین قیمت نفت روسیه نخواهد بود و به خرید نفت از این کشور ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، «هاردیپ سینگ پوری» وزیر نفت و گاز طبیعی هند روز گذشته گفت که کشورش نگران سقف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا بر قیمت نفت روسیه نیست و بر قصد دهلی برای ادامه خرید نفت خام از مسکو در حال حاضر تاکید کرد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا بر صادرات نفت روسیه از روز دوشنبه اعمال شده است و محموله‌های نفت بالای 60 دلار در هر بشکه را هدف قرار می‌دهد، زیرا غرب تلاش می‌کند درآمد مسکو را محدود کند و در عین حال از ادامه جریان آن به بازار جهانی اطمینان حاصل کند.

پوری در گفت‌وگو با پایگاه خبری هندی BQ Prime در مورد پیامدهای سقف قیمت برای هند گفت: هیچ پیامدی ندارد. ما تحت فشار نیستیم و بعید است که تحت فشار قرار گیریم.

پوری با بیان اینکه هم اکنون هند از 39 کشور از جمله عراق، عربستان، امارات، کویت و روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده، نفت وارد می‌کند، گفت: از هر کسی که مد نظر داشته باشیم، نفت خرید می‌کنیم.

واردات نفت از روسیه قبلاً بخش کوچکی از خرید هند را تشکیل می‌داد، اما از زمان شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه، محموله‌های وارداتی نفت روسیه به هند به شدت افزایش یافته است.

درواقع خرید نفت هند از روسیه از آوریل ۲۰۲۲ تا حدود ۵۰ برابر افزایش یافته است و در رده یکی از ۱۰ تامین کننده اصلی نفت این کشور تبدیل شده است.

کشورهای عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا از روز دوشنبه پنجم دسامبر اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه را آغاز کردند. 

براساس این طرح، مشتریان نفت روسیه از دریافت خدمات کشتیرانی، بیمه‌ای و کارگزاری محروم خواهند بود مگر آنکه قیمت نفت خریداری شده زیر 60 دلار در هر بشکه باشد.

مسکو اما اعلام کرده است که از این طرح پیروی نخواهد کرد و حتی اگر لازم باشد میزان تولید نفت خود را کاهش خواهد داد.
قرار است کشورهای عضو گروه هفت و اتحادیه اروپا هر دو ماه یکبار سقف قیمت تعیین شده را بازبینی کنند.

کشورهای غربی در تلاش هستند تا با اجرای این طرح که به بهانه درگیری نظامی روسیه با اوکراین اعمال می‌شود، درآمد نفتی مسکو را کاهش دهند. البته در آخرین معاملات بازار جهانی در روز جمعه قیمت نفت روسیه 67 دلار بسته شد که نشان می‌دهد خیلی با سقف تعیین شده از سوی غربی‌ها تفاوت ندارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو در حال آماده سازی پاسخی به اعمال سقف قیمت نفت روسیه از سوی غرب است و تاکید کرد که یک چیز واضح است و آن این است: ما این تصمیم را به رسمیت نخواهیم شناخت.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز گفت که پس از تعیین سقف برای نفت روسیه،  چیزی غیرقابل تصور برای قیمت‌ها اتفاق می‌افتد. دقیقاً، هیچ کس به طور قطع نمی‌داند، اما مطمئنا برای مصرف کننده خوب نخواهد بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 899129

مهمترین اخبار ایران و جهان: