نیوز سیتی!
16 مهر 1402 - 17:05

مترو با وجود تمدید سریالی زمان افتتاح، هنوز به پرند نرسیده است+ جدول

یکی از مطالبه های مردم شهر جدید پرند افتتاح مترو پرند است، مطالبه‌ای که هر بار توسط مسئولان تمدید می‌شود، 5 روز از آخرین تاریخ اعلامی افتتاح مترو پرند گذشت، اما مترو افتتاح نشد، از ابتدای کنگ‌زنی این پروژه تا کنون 25 وعده افتتاح توسط مسئولان مختلف به مردم داده شده است.

خبرگزاری فارس – تهران: افتتاح مترو، مطالبه 11 ساله مردم شهر جدید پرند است، مطالبه‌ای که هر بار به یک دلیل توسط مسئولان در عین پیشرفت فیزیکی پروژه به تعویق افتاد.

به گفته مسئولان عدم تامین نقدینگی و زمین دو دلیل عمده در کند بودن سرعت تکمیل پروژه مترو پرند بودند، این دو مشکل تا آنجا پابرجا ماندند که آیت الله رئیسی رئیس جمهور به موضوع ورود کرد و در آبان 1401 با دستور به وزیر وقت راه و شهرسازی بر تسریع در تکمیل مترو پرند تاکید کرد.

پس از آن قفل واگذاری زمین باز شد و آبان 1401 بود که فرماندار رباط کریم از واگذاری 300 قطعه زمین معادل یک هزار میلیارد تومان تحویل پیمانکار پروژه خبرداد.

فرماندار رباط کریم همان وقت با بیان اینکه به دلیل تاخیر در واگذاری زمین‌ها به پیمانکار، زمان افتتاح ایستگاه پرند به تعویق افتاد، گفته بود: ایستگاه متروی پرند بعد از تامین تجهیزات مورد نیاز، نهایتا تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

تمدید زمان افتتاح

17 آذرماه 1401 بود که در ادامه سفرها رئیس جمهور به شهرستان رباط کریم از متروی پرند بازدید کرد در این بازدید مسئولان از افتتاح مترو در خرداد 1402 خبر دادند.

در ادامه ماجرای تمدید سریالی زمان افتتاح مترو پرند، آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران پرند و علیرضا فخاری استاندار تهران تا مدیرعامل شرکت مترو تهران از افتتاح مترو پرند در شهریورماه 1402 خبر دادند.

پس از آن شهردار تهران با اشاره به عدم تامین زمین به عنوان دلیل تاخیر در افتتاح مترو پرند گفت: امید واریم در نیمه اول 1402 این افتتاح انجام شود.
 

 

تمدید افتتاح مترو ادامه پیدا کرد تا جایی که علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از بهره برداری و افتتاح متروی تهران پرند به طول ۱۹ کیلومتر در هفته دولت خبر دادند.

افتتاح متروی پرند در انتظار تأمین برق

مدیرعامل متروی تهران 12 شهریور از اجرای عملیات کابل کشی برای تامین برق مورد نیاز مترو خبر داد، و در ادامه گفته بود: تأمین دو فیدر هفت و نیم مگاواتی برق به عنوان یکی از خواسته‌ها برای راه اندازی خط مترو پرند بود که در بازدید رئیس جمهور از این پروژه مطرح شد.

در ادامه این داستان 30 شهریور مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران در این باره گفت: از سال گذشته نشست‌هایی داشتیم و باید برای تامین برق متروی پرند، تقویتی را می‌بایست در یکی از پست‌های انتقال آن منطقه انجام دهیم.

اول مهر، زمان جدید افتتاح مترو پرند

همچنین محسن هرمزی 20 شهریور امسال نیز در حاشیه افتتاح پست برق خط ۶ مترو تهران گفته بود: حداکثر تا اول مهرماه خط پرند مورد استفاده شهروندان قرار خواهد گرفت. این طرح شامل یک ایستگاه و ۱۹ کیلومتر مسیر رفت و ۱۹ کیلومتر مسیر برگشت است و تجهیزات باقی‌مانده آن نیز در حال نصب است.

وی افزود: با همکاری وزارت نیرو دو فیدر برق 7.5 مگاواتی مشکل تامین برق خط مترو پرند برطرف شد و حداکثر تا اول مهرماه مترو به پرند خواهد رسید.

 

تمدید چند باره افتتاح مترو، تاریخ جدید اواسط مهر

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی 29 شهریور با اشاره به اینکه ظرف دو هفته آینده متروی پرند به بهره برداری خواهد رسید، گفته بود: تا چند روز آینده تست گرم انجام می شود.

بازدید وزار راه از مترو پرند

یکم مهرماه بود که وزیر راه و شهرسازی از مترو پرند بازید کرد و در جریان آخرین وضعیت مترو قرار گرفت، وی در جمع خبرنگاران گفت: از فرودگاه امام درخواست کمک برای تامین برق مترو را داشتیم و پس از تامین کامل برق، تست گرم مترو پرند طی روزهای آینده انجام می‌شود و همزمان با ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) (11 مهر) با حضور رئیس ‌جمهوری افتتاح خواهد شد.

 

فیلم| وعده وزیر راه در خصوص زمان افتتاح مترو پرند


در ادامه این ماجرا شهردار تهران 3 مهر 1402 به خبرنگاران گفت: راه‌اندازی مترو پرند وابسته به همکاری سه مجموعه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی‌ خاتم‌الانبیا(ص) است. در این پروژه ابتدا با چالش تاخیر در واگذاری منابع رو به رو بودیم، اما بعد از رفع مشکل پروژه به سرعت پیش رفت و تکمیل شد.

شهردار تهران ادامه داد: در رابطه با مسئله تامین برق مترو پرند نیز آنچه که در رسانه‌ها بازنمایی شده‌است دقیق نیست و مجوز دریافت انشعاب از پست برق برای مترو صادر شده‌است.

تست  گرم منتظر تامین برق

محسن هرمزی مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه شاهد پیشرفت ۹۹ درصدی پروژه مترو پرند هستیم، گفت: بحث تست گرم مترو پرند بعد از حل مشکل فیدرهای برق انجام می‌شود

وی با بیان اینکه ما از دو مسیر موضوع تامین برق مترو پرند را دنبال می‌کنیم، گفت: یک مسیر دریافت برق از پست مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) است که پست‌هایمان را با استفاده از آن برق‌دار کردیم و چنانچه این مهم تامین نشود از طریق پست‌های HVS که از مسیر برق تهران است این موضوع را عملیاتی می‌کنیم.

تامین برق پرند چه مدت زمان می برد؟

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه دولت همکاری‌های لازم را در زمینه تخصیص اعتبار داشته است، گفت: موضوع ما دو فیدر برق بود و بارها تاکید کردیم از زمانی که این فیدرها تحویل ما داده شود یک ماه تا ۴۰ روز زمان لازم داریم تا این پست‌های برق را فعال کنیم.
 

 

برق مترو از کجا تامین می‌شود؟

نیروگاه رودشور، فرودگاه امام خمینی(ره) و نیروگاه پرند سه گمانه برای تامین برق متروی پرند هستند، نیروگاه رودشور به واسطه فاصله زیاد تا مترو زمان بر خواهد بود، به گفته برخی کارشناسان حوزه انرژی اگر تامین برق از نیروگاه پرند انجام شود در صورتی که شبانه روز فعالیت داشته باشند حدود یک ماه برای انتقال برق زمان لازم است.

از زمان نهایی افتتاح مترو پرند 5 روز می‌گذرد ولی هنوز مردم چشم انتظار افتتاح مترو هستند. این در حالی است که 4 مهر ماه فرماندار رباط کریم گفته بود: شرکت برق تهران از روز اول اعلام کرده بود که زودتر از 20 شهریور نمی‌توانم فیدر برای تامین برق مترو تحول دهم و پیمانکار هم اعلام کرده بود که به محض تحویل فیدر، 15 تا 20 روز زمان برای انتقال برق از فیدر به مترو لازم داریم.

وی در خصوص زمان افتتاح تاکید کرد: از نظر من خیلی بعید است مترو زودتر از 20 مهر افتتاح شود.

چرا مترو 11 مهر افتتاح نشد؟

میرمحمد غراوی معاون عمرانی استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران در خصوص عدم افتتاح مترو پرند در موعد وعده داده شده اظهار کرد: دلیل عدم افتتاح پروژه مترو پرند در روز مقرر 11 مهر با حضور رئیس جمهور را باید از شهرداری تهران بپرسید چراکه خود ما هم در این میان نقش هماهنگ‌کننده را ایفا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل برق از طرف ما رفع شده است، ادامه داد: پیمانکار پروژه نیز یک ترانس بزرگ برای مترو نصب کرده و در این صورت برق مترو برقرار شده است ولی کماکان به علت یک سری کارهای باقی‌مانده جزئی هنوز شرایط بهره‌داری فراهم نیست.

غراوی ادامه داد: مسوولان شرکت مترو قبلا دلیل عدم راه‌اندازی مترو را مشکل برق عنوان کرده بودند و گفته بودند شرکت برق منطقه‌ای برای آن‌ها برق‌رسانی نکرده است که ما همان روز در این رابطه جلسه برگزار کردیم و بدون پرداخت هزینه‌ای برای اشتراک شرکت برق منطقه‌ای برق را در 11 مهر برقرار کرد.

وی با بیان اینکه استانداری تهران و نهاد ریاست جمهوری پیگیر پروژه هستند، گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد اعلام کردیم که هیچ مشکلی از جانب مسؤولین استانی وجود ندارد و اگر مشکلی وجود دارد از جانب شهرداری تهران، شرکت مترو و پیمانکار است که باید آن را بین خودشان حل کنند.

غراوی در پایان اضافه کرد: البته اقدامات خوب و درستی هم که طرفین در این مدت انجام داده‌اند اقدامات خوب و بزرگی است و قابل چشم‌پوشی نمی‌باشند.

مطالبه مردم ادامه دارد

بخش اعظم پروژه مترو پرند در دولت انقلابی و مردمی انجام شده است و در ایستگاه نهایی قرار دارد، مردم شهر پرند طی این سالها خبرهای متعددی از تمیدد افتتاح مترو پرند شنیده اند و در این خصوص در سامانه مردمی فارس من درخواست پیگیری موضوع را داشته‌اند.

جدول وعده‌های افتتاح مترو پرند:
 

 

ایستگاه متروی پرند در ضلع جنوب شرقی شهر پرند واقع شده که با یک خط رفت و یک خط برگشت افتتاح خواهد شد و این امر به معنای بهره برداری از یک ایستگاه و ۱۹ کیلومتر مسیر تونلی در امتداد «خط یک مترو» است که تست سرد این مسیر، تیر ماه سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

پروژه‌ مترو پرند از سال ۱۳۸۴ مطالعات آن آغاز شد و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار و ساخت آن آغاز شد. بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) در سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بخش نهایی این طرح از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند امسال پس از ۱۱ سال انتظار به بهره برداری می‌رسد.

شهر جدید پرند در شهرستان رباط‌کریم از توابع استان تهران واقع شده است که تعداد زیادی از واحدهای پروژه مسکن‌ مهر در این شهر قرار دارد. پرند در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ـ ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قرار دارد. جمعیت حال حاضر شهر پرند حدود ۴۵۰ هزار نفر بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد. روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که با افتتاح مترو پرند تردد در این مسیر تسهیل می‌یابد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1531873

مهمترین اخبار ایران و جهان: