نیوز سیتی!
22 شهریور 1402 - 13:48

خطر از بین رفتن عَلَم کوه

علم کوه یکی از جاذبه‌های مهم کوهنوردی ایران بخاطر تهدیدات انسانی با خطر جدی ذوب شدن یخچال هایش مواجه است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، علم کوه  نعمت‌الله کریمی عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با بیان اینکه بطور میانگین سالی سی‌سانتی‌متر از ضخامت یخچال‌های منطقه علم‌کوه کاسته می‌شود، گفت: گرمایش کره زمین به عنوان عاملی طبیعی در ذوب شدن یخچال‌های منطقه است و طی ۴۰سال گذشته تاکنون سه درجه بر میزان گرمایش سطح یخچال‌های منطقه تخت‌سلیمان و علم‌کوه افزوده شده که تاثیر قابل توجهی بر کاهش ضخامت یخچال‌های مورد اشاره گذاشته است.

او افزود: این یخچال‌ها در دهه‌های گذشته سالی دو و نیم متر (۲/۵متر) جابجایی سطحی (طولی - عرضی) داشته‌اند، ولی متاسفانه این شاخص برای یخچال‌های مورد اشاره، به حدود یک‌متر در سال کاهش یافته که اصلا نشانه خوبی برای پویایی و روند نرمال زیست طبیعی آن‌ها نیست.

کریمی گفت: اثرات انسانی همانند چرای دام، تردد خودرو‌های سبک و سنگین در آن منطقه و کنترل و نظارت روی صعود‌های کوهنوردی هم به تشدید روند جابجایی و ضخامت یخچال‌ها تاثیرگذار بوده است.

این کوه در شمال ایران قرار دارد و دومین کوه بلند ایران با ارتفاع ۴۸۵۰ متر پس از دماوند است. علم‌کوه در جنوب دریای مازندران و در قسمت مرکزی رشته‌کوه البرز در منطقهٔ تخت سلیمان جای دارد. این کوه از دیدگاه تقسیمات کشوری، در شهرستان کلاردشت در استان مازندران قرار گرفته‌است و در بین کوهنوردان به آلپ ایران معروف است.

بیشتر شهرت این کوه به خاطر دیواره‌ای است که در دامنه شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1498429

مهمترین اخبار ایران و جهان: