نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 18:58

قبایل عرب سوریه هرگونه آتش‌بس با کردهای متحد آمریکا را رد کردند

رئیس قبیله العکیدات، از قبایل بزرگ عربی در سوریه، وجود هرگونه آتش‌بس میان قبایل با شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت امریکا را منتفی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌های شدید میان شبه‌نظامیان کُرد متحد آمریکا و قبایل عرب در شرق استان دیرالزور همچنان ادامه دارد؛ درگیری‌هایی که از یکشنبه هفته گذشته به تدریج آغاز و از روز پنج‌شنبه شعله‌ور شده است.

در این میان، در شرایطی که ائتلاف آمریکایی تلاش زیادی برای آرام کردند اوضاع انجام می‌دهد و میان طرفین میانجی شده است؛ اما «ابراهیم الهفل»، رئیس قبیله العکیدات در سوریه، به شبکه الجزیره گفت که هیچ توافقی با گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» درباره توقف درگیری‌ها وجود ندارد.

طی چهار روز گذشته نیروهای عشایر عرب توانسته‌اند چندین روستا در شرق دیرالزور را به کنترل خود در آورند؛ از جمله روستاهای الباغوز، السوسة، الشعفة، الکشمة، هجین، البحرة، غرانیج، الکشکیة، أبو حمام، أبو حردون، الحرذی، سویدان، درنج، الطیانة، ذیبان، الصبحة و الشحیل و همچنین بخش‌هایی از شهر الصبیحه نیز عملا تحت کنترل نیروهای عشایر است.

منابع محلی تأکید کرده‌اند که این درگیری‌ها در دو روز اخیر به حومه استان رقه و الحسکه در شمال و شمال شرق سوریه نیز کشیده شده است.

قبایل مسلح عرب نیز تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان‌دهنده کنترل آنها بر روستاهای طرکی و تل الطویل و صکیره در حومه شهر رقه است. آنان همچنین به روستای «محیمیده» در حومه غربی دیرالزور نیز حمله کرده‌اند.

این درگیری‌ها پس از آن برای بار دیگر شعله‌ور شد که شبه‌نظامیان کُرد، «احمد الخبیل» معروف به «ابی خوله» از فرماندهان عربی شورای نظامی دیرالزور و دو تن از فرماندهان عشایر عرب را دستگیر کردند.

با وجود اینکه ائتلاف آمریکا تلاش دارد مانع گسترش درگیری شده و جلوی تنش بیشتر را بگیرد، اما عشایر عرب اعلام کرده‌اند که دست از سلاح بر نخواهند داشت.

از سوی دیگر، شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» تأکید می‌کنند که در حال بازپس گرفتن مناطق تحت کنترل خود هستند.

این همه در حالی است که دو مقام بلندپایه امریکایی روز یکشنبه برای وساطت میان طرف‌های درگیر وارد استان دیرالزور شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که «اتان گلدریچ» معاون وزیر خارجه امریکا در امور سوریه، و «جوئل فاول» فرمانده ائتلاف بین‌المللی در سوریه با سران قبایل و سران قسد مذاکراتی داشته و درباره «کاهش تنش در کوتاه‌ترین زمان ممکن» توافق کرده‌اند.

ائتلاف آمریکایی بیم آن دارد که این درگیری‌ها صحنه میدانی در استان دیرالزور را تغییر دهد؛ استانی که در آن رود فرات به عنوان مرز میان شبه‌نظامیان کُرد و ائتلاف آمریکایی و دولت سوریه و متحدان دمشق وجود دارد.

علاوه بر این حساسیت آمریکا از آن‌جایی نشأت می‌گیرد که این درگیری‌ها در اطراف میدان نفتی و گازی «کونیکو» در جریان است، نفتی که یکی از اصلی‌ترین دلایل اشغالگری آمریکا در سوریه است. یکی از پایگاههای نظامی آمریکا نیز در مجاورت این میدان گازی قرار دارد.

در این میان دفتر اطلاع‌رسانی نیروهای دموکراتیک سوریه نشست نمایندگان این گروه با قبایل مسلح و ائتلاف آمریکایی و معاون وزیر خارجه آمریکا را مثبت ارزیابی کرده است.

از سوی دیگر به گفته منابع محلی، قبایل عربی از آمریکایی‌ها خواسته‌اند که شبه‌نظامیان کُرد از استان دیرالزور خارج شوند چون ساکنان این استان همگی عرب هستند و آمریکا ائتلافی مشابه کردها با قبایل عرب تشکیل بدهد.

پایان پیام /

منبع: فارس
شناسه خبر: 1485329

مهمترین اخبار ایران و جهان: