نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 22:30

عرضه دارو خارج از داروخانه ممنوع است

اهواز- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: عرضه دارو خارج از داروخانه ممنوع است، به همین منظور کارگروهی در سطح استان تشکیل شده که بر این موضوعات نظارت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود مهدوی‌نیا عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از چندین مدیریت تشکیل شده که نظارت بر غذا و آزمایشگاه از مدیریت‌های اصلی آن هستند.

وی با بیان اینکه کشور هیچ گاه از موضوعات غذا و دارو بی‌نیاز نمی‌شود، تصریح کرد: یکی از بحث‌های مهم غذا است؛ خوزستان به دلیل شرایط خاص گمرکی، حدود ۸۵ درصد نهاده‌های انسانی مثل روغن خام، گندم، نهاده‌های روغنی و… از طریق بندر امام وارد کشور می‌شود و این به معنی تضمین موجود کالای سلامت برای کشور است، به عبارتی می‌توان گفت امنیت غذایی کشور از طریق این بندر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: این نهاده‌های انسانی زمانی که وارد کشور می‌شوند باید در فرایندهای تبدیل قرار گیرند تا مورد مصرف واقع شوند؛ لذا هرچه سریع‌تر این فرآیندها صورت گیرد بی‌شک امنیت غذایی ثبات بیشتری پیدا می‌کند؛ آزمایشگاه‌هایی وجود دارد که یکی از وظایف آنها انجام آزمایش روی این محصولات است.

مهدوی‌نیا ادامه داد: در سال‌های گذشته آزمایشگاه در خوزستان به لحاظ فضای فیزیکی و دستگاه‌های تخصصی دچار ضعف بود و این آزمایش‌ها در استان انجام نمی‌شد، همین مسئله سبب شده بود تا جواب آزمایش حدود ۶۰ روز زمان ببرد تا به دست واردکننده برسد اما اکنون با توسعه‌ای فیزیکی که صورت گرفت، تجهیزاتی که وارد آزمایشگاه شد و گذراندن دوره‌های تخصصی این مدت زمان به هفت روز کاری کاهش یافت.

وی با اشاره به مدت زمان ترخیص کالا عنوان کرد: زمانی که کشتی وارد گمرک می‌شود به ازای هر یک روز توقف در گمرک، مبلغی حدود ۷۰ هزار دلار از صندوق عمومی کشور دریافت می‌کنند؛ لذا هرچه تخلیه و جاگذاری بارها سریع‌تر انجام شود، کشتی زودتر ترخیص شده و کشور ما به ازای این موارد جریمه کمتری پرداخت می‌کند به همین منظور فرایند کاری که حدود ۱۰ - ۱۵ روز زمان می‌بُرد هم‌اکنون به کمتر از ۲۴ ساعت رسیده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر سیر نزولی داشته است، تصریح کرد: این موضوع تبعات بسیار زیادی دارد؛ یک مسئله‌ای که به صورت علمی اثبات شده و تحقیقات گسترده‌ای در خصوص آن صورت گرفته این است که تغذیه با شیر مادر در رشد سنی و ذهنی نوزاد تأثیر انکارناپذیری دارد. البته گاهی به دلایلی مثل مصرف دارو توسط مادر یا قرار گرفتن تحت درمان‌های خاص که برای بچه مشکل آفرین هستند و عذر پزشکی محسوب می‌شوند، شرایط متفاوت است.

مهدوی‌نیا گفت: دلایل متفاوتی برای کمبود شیر خشک در کشور وجود دارد؛ مهمترین موضوع کمبود مواد اولیه است که برای تولید شیر خشک باید در اختیار باشد، گاهی کمبود پودر اصلی به دلیل نبود تخصیص، کمبود تخصیص و تغییرات ارزی بوده که شرکت‌ها را با کاهش تولید مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: این مسئله سبب می‌شود تا درصدی که در کشور به هر استان اختصاص یابد، کم شود و از طرفی در هر استانی اقبال مردم از لحاظ فرهنگی به هر کدام از برندها بیشتر است به طور مثال در استان‌های جنوبی کشور به‌خصوص در خوزستان اقبال مردم به شیر نان بیشتر است در صورتی که می‌توان برندهای دیگر را هم استفاده کرد.

تشکیل کارگروه نظارت بر عرضه دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: تاکنون در خصوص قاچاق شیر خشک از سوی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشی به ما منعکس نشده است؛ درگذشته میزان تولید شیر خشک به گونه‌ای بوده که در کشور مازاد وجود داشته و خروج آن از چرخه احساس نمی‌شد اما اکنون که میزان تولید کشوری آن پایین آمده و خروج از چرخه نیز نبودش را تشدید می‌کند در حالی که از سایر برندها به نسبت قابل قبول شیر خشک وجود دارد.

مهدوی‌نیا عنوان کرد: با توجه به کمبودی که در تولید شیر اتفاق افتاد، ذخایر موجود در کشور مقداری پایین آمد؛ لذا عرضه آن کاهش پیدا کرد و این سبب شد تا در خانواده‌ها نگرانی‌هایی به وجود بیاید و مرتباً نسبت به ذخیره شیر در منازل اقدام کنند به همین دلیل تناسب ورود شیر خشک به استان و مصرف آن به هم خورد.

وی افزود: به لحاظ فرهنگی با این پدیده مواجه هستیم که اگر چیزی کم شود، عرضه آن در محل خارج از محل اختصاصی‌اش افزایش پیدا می‌کند در حالی که عرضه دارو خارج از داروخانه ممنوع است، به همین منظور کارگروهی در سطح استان تشکیل شده که بر این موضوعات نظارت می‌کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در استان ۷۰۰ داروخانه و در اهواز قریب ۲۸۰ داروخانه وجود دارد؛ اکنون در حال راه‌اندازی سامانه‌ای هستیم که داروهای تخصصی که کد اصالت دارند از شرکت تولیدی تا رسیدن به دست مصرف کننده رصد شوند که به دست بیمار مورد نظر برسند.

مهدوی‌نیا ادامه داد: با وجود همه محدودیت‌ها به طور مرتب شیر خشک مازاد بر سهمیه وارد استان می‌شود، همچنین لیستی از داروخانه‌های منتخب تهیه شده که توزیع شیر خشک در آن مکان‌ها صورت می‌گیرد و بر اساس سامانه راه‌اندازی شده می‌توان با کد ملی هر نوزاد سهمیه شیر اختصاص داده شده را دریافت کرد.

رایزنی برای افزایش سهمیه شیر خشک خوزستان

وی اظهار کرد: حدود ۵۰ بیماری خاص در خوزستان وجود دارد که به صورت مستقیم با کارشناسان ما در ارتباط هستند از جمله آن بیماران سی‌اف است؛ در حال حاضر در تأمین داروی بیماران cf مشکلی وجود ندارد و تجمعی که اخیراً چند نفر از آنها در معاونت داشته‌اند به دلیل مطالبه همین موضوع بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: از این موارد تنها یک موضوع واکسن آنفولانزا در حیطه معاونت غذا و دارو است که پیش از این مسئله مکاتبات لازم در خصوص دریافت واکسن برای این بیماران انجام و حواله آن دریافت شده به محض رسیدن واکسن با برندی که بیشترین اثربخشی را برای این بیماران داشته باشد به آنها اطلاع داده و واکسن را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

مهدوی‌نیا ادامه داد: مسئله دیگر آنها صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج است که از طریق بیمه سلامت و بیمه تأمین اجتماعی راه‌اندازی شده اما پوشش‌های لازم را برای آنها ندارد که مقرر شده تا نماینده بیمه این مسئله را برای آنها پیگیری کند.

وی با اشاره به سامانه تلفنی ۱۹۰ گفت: مردم از طریق این سامانه می‌توانند نسبت به مشاوره دارویی، اعلام شکایات، گران‌فروشی و کمبود دارو اقدام کنند که این از طریق صحبت با کارشناسان یا بارگذاری اسناد امکان‌پذیر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: برخی از داروها تنها باید در داروخانه بیمارستان‌ها توزیع شوند اما زمانی که مردم در داروخانه‌های سطح شهر آنها را پیدا نمی‌کنند این تصور ایجاد می‌شود که کمبود دارو وجود دارد اما اگر از طریق سامانه ۱۹۰ با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنند آنها را راهنمایی می‌کنند که کدام دارو از چه داروخانه‌ای تهیه شود.

رئیس اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل شیر خشک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: سازمان غذا و دارو سهمیه شیر خشک استان‌ها را تعیین می‌کند؛ خوزستان حدود ۱۶۰ تن شیر خشک در ماه نیاز دارد که برابر با ۴۰۰ هزار قوطی است اما از ابتدای سال ۱۴۰۲ ماهانه حدود ۵۰ تن شیر خشک وارد استان می‌شود.

حسین هادوی عنوان کرد: کمبود شیر خشک نان سبب می‌شود تا خانواده‌ها از سایر برندها استفاده کنند و این خود باعث کمبود دیگر برندهای شیر خشک نیز می‌شود.

وی با اشاره به آمار دریافتی از سازمان ثبت احوال تصریح کرد: به جز بچه‌هایی که شیر مادر، شیر رژیمی یا شیر کوپنی استفاده می‌کنند، حدود ۹۷ هزار شیرخوار در سطح خوزستان وجود دارد که به شیر خشک نیاز دارند، به همین منظور مرتب در حال پیگیری و مکاتبه برای افزایش سهمیه شیر خشک استان خوزستان هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1465273

مهمترین اخبار ایران و جهان: