نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 12:06

فرونشست ۲۹ دشت اصفهان را تهدید می‌کند

اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۲۹ دشت از ۳۵ دشت استان اصفهان اثرات فرونشست را دارند و به صورت آشکار این اثرات قابل رؤیت است.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت ایجاد حفره بزرگ در اتوبان شهید بابایی اظهار داشت: عملیات بازسازی این حفره در کنار بازسازی لوله فاضلاب پس از ۶۰ ساعت، صبح امروز به پایان رسید.

وی با بیان اینکه حادثه نشست زمین و به دنبال آن شکستگی دو قسمت از لوله انتقال فاضلاب در عمق ۱۲ متری زمین اتفاق افتاده بود، افزود: از این رو این حادثه دارای ابعاد بزرگ بود و برای مدیریت آن همه دستگاه‌های اجرایی استان همکاری ویژه داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در این حادثه ۱۲ متر لوله پلی اتیلن آسیب دیده بود، ادامه داد: تخلیه فاضلاب از این لوله کار سختی بود که انجام شد و بهترین اتفاق این بود که پس زدگی فاضلاب را در خانه شهروندان نداشتیم.

هزینه ۱۵ میلیارد ریالی برای بازسازی حفره اتوبان شهید آقابابایی

وی با بیان اینکه از ۱۰۰ کامیون خاک و مصالح برای تثبیت محل ایجاد حفره در محور جنوب به شمال اتوبان شهید آقابابایی استفاده شده است، ابراز داشت: برای ساماندهی این پروژه ۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

شیشه فروش با بیان اینکه در این حادثه ریزش و نشست خاک زیر خط لوله باعث شکستگی و نشتی آب از لوله شده بود و به تدریج خاک‌های اطراف لوله طی زمان طولانی شسته شده بود و باعث ایجاد حفره زیر آسفالت اتوبان و وقوع این حادثه شد، اضافه کرد: مقرر شد تیم فنی شرکت آب و فاضلاب با همکاری مراکز علمی و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برای بررسی حادثه و تأثیر فرونشست زمین در ایجاد این حادثه گزارشی تهیه کنند و سازمان زمین شناسی نتایج تعیین نرخ فرونشست زمین در این محدوده را بررسی و اعلام کند.

وی با بیان اینکه مطالعات اثرات فرونشست زمین در دشت اصفهان و پهنه شهری اصفهان از طریق مشاور توسط شهرداری اصفهان با هدف بررسی مناطق تحت تأثیر و ارائه راهکارهای عملیاتی برای پیشگیری و کنترل این پدیده در حال تکمیل است، اضافه کرد: با توجه به اینکه مطالعات اولیه در خصوص وضعیت فرونشست زمین توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی برای دشت اصفهان برخوار تهیه شده است، مقرر شد اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های کاهش خطر توسط سازمان برنامه و بودجه به استان تخصیص یابد.

اعتبارات مصوب فرونشست به اصفهان پرداخت شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه درخواست ما تسریع در تخصیص اعتبار مصوب برای اجرای طرح‌های اولویت دار پیشنهادی مرکز تحقیقات زمین شناسی در حوزه فرونشست در استان اصفهان است، ابراز داشت: همچنین برای احیای آبخوان‌ها و جبران کسری منابع آب زیر زمینی لازم است وزارت نیرو به صورت ویژه برای اجرای طرح‌های تأمین آب استان، احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی، تأمین حقابه های قانونی زیست محیطی و کشاورزی زاینده رود اقدام کند و از بارگزاری‌های غیر قانونی و خارج از ظرفیت حوضه آبریز خود داری شود.

وی تصریح کرد: جریان دائمی زاینده رود می‌تواند تا حدی در جهت تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش اثرات فرونشست زمین تاثیرگزار باشد.

شیشه فروش با اشاره به اینکه وقوع حادثه فرونشست در اصفهان می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کند که برای پیشگیری از آنها باید برنامه‌های پیشگیری و کنترل فرونشست زمین به صورت ملی برای استان اجرایی و مورد حمایت قرار گیرد، گفت: در این رابطه تأمین اعتبارات مورد نیاز استان برای اجرای طرح‌های تعادل بخشی منابع آب، اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده رود، بررسی موضوع فرونشست زمین در جلسات شورای عالی آب و کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با تدوین برنامه‌های حمایتی و اجرایی ملی برای کاهش خطر و پیشگیری از تشدید اثار این پدیده در استان اصفهان درخواست می‌شود.

وی تصریح کرد: با مطالعات انجام شده از ۳۵ دشت مطالعاتی استان اصفهان ۲۹ دشت با کاهش سطح آب‌های زیر مینی شده و در دشت‌های اصفهان، برخوار، مهیار، دامنه، کاشان، گلپایگان، نجف آباد، اردستان، شهرضا، فلاورجان و بادرود اثرات فرونشست زمین ناشی از تخلیه آب‌های زیر زمینی به صورت آشکار دیده می‌شود و باعث بروز خسارت به بخشی از اراضی کشاورزی راه‌ها، مدارس و اماکن مسکونی شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1267829

مهمترین اخبار ایران و جهان: