نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 15:17

عقب ماندگی ذهنی،شایع‌ترین بیماری کم کاری تیروئید

اردبیل-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: کم کاری تیروئید نوزادان در صورت عدم تشخیص به هنگام و یا درمان نامناسب، می‌تواند موجب بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود.

محمد جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری ۴ الی ۱۰ خرداد با نام هفته جهانی پیشگیری از کم کاری تیروئید اظهار کرد: کم کاری تیروئید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به هنگام و یا درمان نامناسب، می‌تواند موجب بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود.

وی با بیان اینکه عدم تشخیص و درمان مناسب و به هنگام بیماری در مبتلایان، بار بیماری سنگینی را بر خانواده و جامعه وارد می‌کند و در صورت تشخیص به هنگام، درمان ساده، آسان، ارزان و مؤثر است، تصریح کرد: غربالگری نوزادان تازه متولد شده ضروری است که می‌توان با غربالگری نوزادان و شناسایی بیماران و درمان مناسب آنان از بروز عوارض جدی بیماری جلوگیری کرد و با حفظ ضریب هوشی طبیعی در بیمار، فردی مولد و سالم به جامعه تحویل داده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: با توجه به اهمیت و نقش غده تیروئید در بدن و همچنین شیوع بالای اختلالات عملکرد این غده ۴ خرداد توسط فدراسیون بین‌المللی تیروئید به‌عنوان «روز جهانی تیروئید» نامگذاری شده که هدف از این مناسبت سالانه، ارتقا آگاهی و شناخت مردم در خصوص عملکرد و اهمیت غده تیروئید و همچنین نقش تشخیص زودرس در پیشگیری از بروز اختلالات ناشی از اختلال عملکرد این غده در بدن است.

جعفرزاده ضمن تاکید بر اهمیت غربالگری بیان داشت: خوشبختانه مراکز منتخب در کلیه نقاط استان، آمادگی ارائه خدمت در این خصوص را دارند و این برنامه یکی از موفق‌ترین برنامه‌های اجرا شده در سیستم بهداشتی درمانی کشور و استان محسوب شده و علاوه بر غربالگری نوزادان، کلیه موارد شناسایی شده مورد مراقبت قرار گرفته و پیگیری درمان موارد ابتلاء توسط پرسنل بهداشتی انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با افزایش آگاهی مردم در خصوص تیروئید و همچنین غربالگری و شناسایی زودهنگام اختلالات آن، از بروز عوارض این بیماری پیشگیری و گامی مؤثر در افزایش سلامت عموم مردم عزیز برداشته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1237829

مهمترین اخبار ایران و جهان: