نیوز سیتی!
19 خرداد 1402 - 08:34

پیشنهاد مشهدگردی در آخر هفته؛ زیارت امام زادگان

زیارت قبور مطهر امام زادگان، یکی از پیشنهاد های ویژه مشهدگردی درروز آخرین روز هفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، بزرگترین شهر مذهبی ایران در تمام ایام سال، پذیرای زائرانی است که به قصد زیارت حرم مطهر امام هشتم، زائر این سرزمین می شوند. بسیاری از زائران امام رضا (ع) پس از زیارت و پابوسی ثامن الحجج به مکان های تفریحی، تاریخی و مذهبی شهر می روند تا با گنجینه های مشهدالرضا آشنا شوند.

در ادامه گزارش های ویژه «مشهدگردی در آخر هفته» به معرفی چند امامزاده بزرگ و مشهور در داخل یا اطراف مشهد می پردازیم.

امامزادگان سید ناصر و سید یاسر در روستایی خوش آب و هوا

 

حرم مطهر امامزاده ناصر و یاسر در ۱۱ کیلومتری مشهد و در روستای گلستان قرار دارد. این دو امام‌زاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند. مسجد قدیمی و یک حسینیه در نزدیکی این امام زادگان نشان دهنده علاقه مردم روستا به ائمه از گذشته تا امروز است. ساختمان امامزادگان، سقف بلندی با گچبری های بسیار زیبا دارد. همچنین دیوار ها و شبستان با هنر زیبای آینه کاری تزئین شده اند. در سال ۱۳۸۳ دو ضریح با نقش و نگارهای طلایی و نقره ای توسط هنرمندان اصفهانی ساخته و نصب شده است. در محل امامزادگان بیشتر اوقات مجلس وعظ هیئت‌های مذهبی، زیارت، دعا، نماز و مراسم‌های سوگواری برگزار می‌شود که واقعا فضای معنوی و روحانی خاصی را بوجود می آورد. سرویس ‌های بهداشتی، کفشداری ‌های زنانه و مردانه، وضوخانه، آسانسور برای طبقات فوقانی شبستان‌ها و یک ورودی برای حرم امام زادگان برخی از امکانات این مکان هستند.

آرامگاه خواجه ربیع

 

از دیگر اماکن زیارتی مشهد آرامگاه خواجه ربیع را در شمال شهر مشهد می توان نام برد. خواجه ربیع، از پیروان پیامبر و از هشت زاهد بزرگ در تاریخ اسلام بود که ربیع بن خثیم مشهور بود. خواجه ربیع از یاران باوفا امام علی (ع) بودند و در بسیاری از جنگ ها از جمله جنگ صفین در کنار آن حضرت بودند. روایات بسیاری زیادی در مورد محبوبیت خواجه ربیع برای امامان معصوم وجود دارد. برای مثال: روایت است که امام رضا وقتی در مشهد حضور داشتند به زیارت قبر خواجه ربیع رفتند. بنای امروزی زیارتگاه خواجه ربیع در سال ۱۰۳۱ هجری قمری بنا به دستور شاه عباس و با تشویق شیخ بهایی ساخته شده است. ساختمان آرامگاه خواجه ربیع هشت‌گوش گنبدی و درپوش دار که ۱۸ متر ارتفاع دارند. برخی منابع نوشته اند تاج محل هندوستان که یکی از اماکن مشهور در جهان از نظر معماری است، از روی این آرامگاه ساخته شده است.

امام‌زاده یحیی در میامی

 

 امامزاده یحیی در ۵۰ کیلومتری مشهد در جاده سرخس و روستای میامی قرار دارد. امام‌زاده یحیی از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) از فرزندان خلف زید است. امام‌زاده یحیی در سال ۱۰۷ هجری قمری متولد شد و برای مبارزه علیه بنی‌امیه مجبور شد که از نینوا به مدائن و از آنجا به خراسان هجرت کند. ایشان فردی بسیار شجاع و دلیر بودند که در سال ۱۲۵ هجری قمری در ۱۸ سالگی به شهادت بدست ماموران خلیفه شهید شدند. بهتر است بدانید که در امامزاده یحیی مشهد، مکان هایی برای استراحت زائران تدارک و فراهم شده است. همچنین مردم مهربان و مهمان نواز روستا هم اتاق هایی را برای استراحت زائران آماده کرده اند. سوییت های آماده و ظرفیت های طبیعی و ساخته شده، روستای میامی به یک محل زیارتی و سیاحتی تبدیل کرده است.

امام زاده سید عبدالعزیز در دهسرخ

 

آستان مقدس امامزاده سیدعبدالعزیز در ۴۵ کیلومتری جاده مشهد، باغچه و در ۱۷ کیلومتری شهر ملک‌آباد و در روستای زیبا و تاریخی دهسرخ واقع شده است که البته از بنای قدیمی آن اطلاعاتی در دست نیست، اما سنگ بنای بقعه فعلی این آستان مقدس در دوران قاجار بنا شده است. این بنا با نمای شش وجهی و گنبدی بر فراز آن فضای معنوی خاصی را برای این روستا ایجاد کرده و در سال‌های اخیر با احداث حسینیه‌ای متصل به آرامگاه بر وسعت آن افزوده شده است‌. در میان گنبدخانه نیز مضجع شریف آن بزرگوار و محصور در ضریح است. نسب امامزاده عبدالعزیز مدفون در روستای دهسرخ با ۱۹ واسطه به امام سجاد(ع) منتهی می‌شود. وی سید جلیل‌القدر و عظیم‌الشان بود. اکثر اجداد او از بزرگان سادات نیشابور، طبس، سبزوار، سمنان، مشهد و دیگر نواحی خراسان بودند و سرپرستی سادات مناطق مذکور تا سه قرن متوالی در بین این خانواده بوده و به آل‌زیاره شهرت دارند.

آرامگاه خواجه مراد در دل کوه

 

در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد به سمت جنوب جاده فریمان و بر بلندی‌های مشرف به رشته کوه بینالود، بقعه متبرکه هرثمه بن اعین است که بسیاری از افراد اسم اصلی خواجه مراد را نمی‌دانند، چرا که شهرت آن به خواجه مراد است و برخی منابع وی را از سرداران مأمون معرفی کرده که از مدینه تا توس، امام رضا (ع) را همراهی کرد و پس از شهادت آن امام، دست به افشاگری علیه مأمون زد و سپس متواری شده و پس از زندگی در شرایط سخت، به روایتی سه سال و به روایتی هفت سال بعد چشم از دنیا فرو می بندد. شیخ صدوق درعیون اخبار الرضا(ع) در حدیثی مفصل، آورده است: هرثمه بن اعین، اسرار مربوط به شهادت حضرت رضا(ع) را برملا و چگونگی تغسل و تدفین آن حضرت را بیان کرده» لذا از مفهوم حدیث و دیگر منابع شیعی مستفاد می‌شود که شیخی جلبل القدر حافظ اسرار و راوی خبر شهادت حضرت رضا(ع) بوده است.

آستان مطهر خواجه اباصلت

 

درحدود ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، آستان مبارک خواجه اباصلت قرار دارد. «عبد‌السلام‌ابن صالح» معروف به اباصلت هروی به معنی رازدار بودن که توسط امام رضا(ع) به این نام ملقب شده است از خادمین مخصوص امام رضا(ع) بود. براساس آنچه که در تاریخ آمده، وی برای به دست آوردن احادیث و سخنان گهربار اهل بیت پیامبر (ص) سفرهای بسیاری داشته که در این راستا برای احادیث جدید به نیشابور وارد می شود و وقتی مشاهده می کند که این شهر از حوزه های بزرگ علمی و حدیث است در آنجا اقامت می گزیند. هنگام ورود حضرت امام رضا (ع) به نیشابور، اباصلت هم در این شهر حضور داشته و حدیث معروف سلسله الذهب را از آن حضرت نقل می کند. او بعد از حرکت حضرت امام رضا (ع) از نیشابور، همراه ایشان بوده و بعد از شهادت جانسور آن حضرت، دوباره به نیشابور بازگشته و به مناظرات و بحث های علمی و حدیثی مشغول می شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1272429

مهمترین اخبار ایران و جهان: