نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 09:01

آخرین شرایط سد نهب از زبان سرپرست فرمانداری تاکستان

سرپرست فرمانداری تاکستان با اشاره به پیشرفت بیش از ۹٠ درصدی پروژه سد نهب، گفت: با احداث این سد، بهره برداران به خصوص کشاورزان منطقه می‌توانند بهتر از گذشته از حق آبه خود بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان، سد نهب تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز اراضی کشاورزی تاکستان و مناطق اطراف می باشد که تامین نیاز آبی صنایع، تغذیه مصنوعی آبخوان دشت قزوین، جلوگیری از سیلاب های فصلی رودخانه خررود، کاهش میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی، بالا رفتن راندمان و بهره وری تولید محصولات کشاورزی در منطقه و همچنین افزایش درآمد سالانه کشاورزان از جمله مزایای ساخت شبکه و کانال آبیاری سد نهب می باشد.

با توجه به آغاز آبگیری سد نهب، احداث شبکه آبیاری آن جهت بهره برداری از آب سد، از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این راستا شبکه آبیاری جهت انتقال و توزیع سالانه ۸۰ میلیون متر مکعب در ۳۸ هزار هکتار ار اراضی کشاورزی توسط شرکت آب،منطقه ای در حال احداث می باشد که عملیات اجرایی کانال اصلی این شبکه به طول ۲۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی در حال انجام است.

سد نهب گرچه هنوز به بهره برداری کامل نرسیده، اما آثار و نتایج اقتصادی و اجتماعی این طرح بزرگ ملی از هم اکنون قابل مشاهده است. با احداث این سد، بهره برداران به خصوص کشاورزان منطقه می‌توانند بهتر از گذشته از حق آبه خود بهره‌مند شوند.

در این خصوص سید جمال الدین حسینی سرپرست فرمانداری شهرستان تاکستان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سد نهب یک پروژه ملی است و منابع مالی مورد نیاز آن در سطح کلان پیگیری می شود و دستگاه متولی استانی این پروژه شرکت آب منطقه ای است.

وی با اشاره به پیشرفت بیش از ۹٠ درصدی این پروژه، ادامه داد: برابر استانداردها باید آب سد از کانال های اصلی خارج شود و به شبکه های توزیع برسد و کانال هایی اصلی باید آب را به پایین دست انتقال دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: عقب افتادگی طرح در شبکه سازی سد به دلیل کمبود اعتبارات بوده است. بر این اساس جلسه ای جهت پیگیری و اخذ اعتبارات مورد نیاز در روند تکمیل سربند و احداث شبکه آبیاری پایین دست سد نهب با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قزوین، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و سایر مسئولان در محل سد نهب برگزار شد.

حسینی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد رییس سازمان برنامه و بودجه استان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان قزوین، در تامین فوری اعتبارات مورد نیاز تدابیر لازم را اتخاذ کند.

سرپرست فرمانداری شهرستان تاکستان افزود: در بحث پروژه های بزرگ حواشی فنی بیشتری وجود دارد که در برخی موارد مطالعات را سطحی نشان می دهند و شاید به تجدید مطالعات در بخش های جزیی نیاز شود که در این پروژه مطالعات لازم انجام شده و پیش بینی ما این است که امسال روند اجرایی آن با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: آبی که هم اکنون از سد برداشت می شود باید  با ملاحظات فنی و از طریق خروجی های اضطراری خارج و برای اراضی کشاورزی استفاده شود. پیگیری های ما به نحوی خواهد بود که مسئولین مرتبط در سطح استانی و ملی در موضوع کانال ها و شبکه های اصلی سد اقدامات موثرتری انجام دهند تا در پایان پروژه آب جمع آوری شده پشت سد از طریق کانال های توزیع با امکان بیشتری به اراضی پایان دستی برسد و هدر رفت کمتری داشته باشد.

حسینی در پایان گفت: در بودجه پروژه های ملی تخمینی که در هزینه ها زده می شود قطعی نیست چرا که در روند اجرا ممکن است موضاعات متعدد رخ دهد که به کمبود اعتبارات منجر شود. همچنین به دلیل عدم تخصیص به موقع اعتبارات و تورم، امکان دارد افزایش هزینه ها را به دنبال داشته باشد که امیدواریم اقدامات مسئولین مربوطه در تامین بودجه پروژه ها سریعتر انجام شود تا شاهد اتمام سریعتر عملیات اجرایی آن ها باشیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1243373

مهمترین اخبار ایران و جهان: