نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 15:26

تاکید «میرضیایف» بر ضرورت همکاری‌های صنعتی و بومی‌سازی در قالب اوراسیا

رئیس جمهور ازبکستان در سی‌اُمین نشست ویدئویی شورای عالی اقتصادی اوراسیا بر انجام اقدامات مشترک برای توسعه تعاونی‌های صنعتی و بومی سازی به عنوان عامل مهم ایجاد اشتغال جدید و شکل‌گیری مراکز صنعتی در فضای اوراسیا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در سی‌اُمین نشست ویدئویی شورای عالی اقتصادی اوراسیا بر انجام اقدامات مشترک برای توسعه تعاونی‌های صنعتی و بومی سازی به عنوان عامل مهم ایجاد اشتغال جدید و شکل‌گیری مراکز صنعتی در فضای اوراسیا تاکید کرد.

رئیس جمهور ازبکستان از زمانی که ازبکستان در سال 2020 میلادی مقام کشور ناظر را دریافت کرد، به طور سنتی در نشست سران این اتحادیه شرکت می‌کند.

در این نشست که به ریاست «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برگزار شد، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «میگل دیاز کانل» به عنوان رئیس کشور ناظر - رئیس جمهور کوبا و همچنین «میخائیل میاسنیکوویچ» رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا شرکت داشتند.

«الهام علی یف» رئیس جمهور آذربایجان و «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به عنوان سران کشورهای دعوت شده شرکت کردند.

بر اساس دستورکار، در این نشست ویدئویی مسائل روز گسترش بیش از پیش همکاری‌های تجاری و اقتصادی چندجانبه، حمایت از پروژه‌های تعاونی صنعتی، اجرای برنامه‌های مشترک در ابعاد اولویت‌دار مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود بر مشارکت فعال ازبکستان به عنوان کشور ناظر در اتحادیه اقتصادی ارواسیا در مراسم‌های مبنی بر گسترش همکاری‌های متقابلا سودمند در چارچوب این اتحادیه تاکید کرد.

همچنین اقدامات مشترک برای شکل‌گیری شرایط مطلوب، جستجوی نقاط جدید رشد و فرصت‌های برای توسعه روابط تجاری انجام می‌شود.

در سال 2022 میلادی مبادلات بازرگانی ازبکستان با کشورهای اوراسیا 23 درصد افزایش یافت. سیر پایدار رشد ثابت در سال جاری میلادی نیز مشاهده می‌شود.

در سال‌های اخیر در زمینه همکاری صنعتی صدها پروژه و شرکت‌های مشترک در بخش‌های اولویت‌دار در ازبکستان راه اندازی شده است.

پلتفرم‌های موثر برای تشویق گفت‌وگوهای تجاری از جمله نمایشگاه سنتی بین المللی صنعتی «ایناپروم. آسیای مرکزی» که برای سومین بار در ماه آوریل امسال در شهر «تاشکند» با موفقیت برگزار شد، ایجاد شده است.

همکاری‌های سازنده با کمیسیون اقتصادی اوراسیا برقرار شده است. در چارچوب برنامه سه ساله اقدامات مشترک بیش از 200 مراسم برای هماهنگی قوانین با استانداردهای بین المللی، تبادل تجربه در تنظیم مسائل اقتصادی، رفع موانع در حوزه‌های اقتصادی و بازرگانی و حمل و نقل و ارتباطات برگزار شد.

ازبکستان در برنامه‌های جداگانه و پروژه‌های رشته‌ای در زمینه تسهیل تجارت و همچنین در زمینه‌های حمل و نقل، کشاورزی، محیط زیست و گردشگری شرکت می‌کند.

رئیس جمهور ازبکستان در این نشست ویدئویی تاکید کرد: تشدید چالش‌های جهانی، شکاف‌های جدی در زنجیره‌های حمل‌ونقل و لجستیک، خطرات فزاینده امنیت غذایی و انرژی و سایر مشکلات ضرورت هماهنگی بیشتر برای حل و فصل وظایف اولویت‌دار توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار کشورهایمان را تقاضا می‌کند.

میرضیایف همچنین خواستار تداوم اقدامات مشترک برای تسهیل تشریفات تجاری و ایجاد شرایط برای افزایش شدید مبادلات بازرگانی بین کشورها شد. این امر برای تصویب قرارداد رفع موانع فنی و به رسمیت شناختن متقابل گواهینامه‌ها کمک خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ازبکستان بر اهمیت همگرایی پلتفرم‌های الکترونیکی و سیستم‌های آنلاین مدیریت گمرک، نظارت بهداشتی، گیاهی و دامپزشکی و همچنین گواهی مبدأ کالا تاکید کرد. پیشنهاد شد تا رایزنی‌های اساسی در سطح کارشناسی برای تنظیم ساز و کارهای اجرای این ابتکارات انجام شود.

وی بر انجام اقدامات مشترک برای تعمیق همکاری صنعتی و بومی سازی به عنوان عامل مهم ایجاد اشتغال جدید و شکل‌گیری مراکز صنعتی در فضای اوراسیا تاکید کرد.

همچنین علاقه مندی برای شرکت در برنامه‌های چندجانبه حمایت مالی از اجرای پروژه‌های تعاونی و فعالیت شورای تجاری اتحادیه اقتصادی ارواسیا ابراز شد.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به اهمیت تشدید اقدامات مشترک در ایجاد کریدورهای حمل و نقل جایگزین و ایجاد زنجیره‌های تامین پایدار، خواستار توسعه مسیرهای بین‌المللی شمال - جنوب و سایر بزرگراه‌های متصل کننده منطقه با چین، کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوبی شد.

میرضیایف ضمن حمایت از هماهنگی نزدیک در سیاست تعرفه‌ای، برای همکاری با دفتر طراحی اجرای پروژه ساخت خط ریلی «ازبکستان - افغانستان – پاکستان» دعوت کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در زمینه امنیت غذایی پیشنهاد تشویق جایگزینی فعال واردات کالاهای کشاورزی و مواد غذایی، تامین فعالیت کامل کریدورهای «سبز»، حمایت از تحقیقات و نوآوری مشترک، تشویق توسعه روابط تعاونی بین نمایندگان تجارت کشاورزی کشورهای ما را مطرح کرد.

وی با این اهداف پیشنهاد برگزاری یک همایش کشاورزی در قالب «اتحادیه اقتصادی ارواسیا پلاس» با حضور وزرای کشاورزی، تولیدکنندگان و واردکنندگان پیشرو مواد غذایی در ازبکستان ارائه کرد.

همچنین بر امکانات همکاری‌های گسترده در زمینه آموزش متخصصان دارای تخصص عالی، برقراری روابط شراکتی بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش حرفه‌ای، حضور در پروژه‌های مشترک برای حمایت از تحقیقات علمی تاکید شد. علاوه بر این، پیشنهاد تنظیم «نقشه راه» برای آموزش مشترک پرسنل مورد تقاضا در تخصص‌های مهندسی و فنی مطرح شد.

رئیس جمهوری ازبکستان در پایان ابراز اطمینان کرد که نتایج نشست دوره‌ای شورای عالی اقتصادی اوراسیا برای توسعه ابعاد، اشکال و ساز و کارهای جدید همکاری‌های متقابلا سودمند با کشورهای اوراسیا کمک خواهد کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.   

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1244673

مهمترین اخبار ایران و جهان: