نیوز سیتی!
06 دی 1402 - 14:27

بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان همزمان با سفر دولت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان از بهره‌برداری مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان همزمان با سفر رییس جمهور به استان زنجان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علی‌محمد نادر خانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان ظهر امروز در جلسه تشریح افتتاح طرح‌های حوزه‌ آب که هم‌زمان با سفر دوم رئیس جمهور به استان اتفاق خواهد افتاد با اشاره به افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان اظهار داشت: افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب از ۳۲ هزار مترمکعب در روز به ۷۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، از مزایای اجرای این طرح است و با افتتاح آن، جمعیت زیرپوشش از ۱۹۰ هزار نفر به ۴۱۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه فرآیند تصفیه فاضلاب در مدول نخست، سیستم لجن فعال و در مدول دوم SBR است که در فرآیند جدید تمام واکنش‌ها مانند ته‌نشینی، هوادهی و… در یک حوضچه انجام می‌شود، افزود: پروژه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کشور مطرح است که با قرارداد BOT به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی به افتتاح طرح توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب زنجان اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد مشترکان فاضلاب، توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر زنجان باتوجه‌به افزایش درخواست‌های مردمی به‌ علت مشکلات بالا آمدن آب‌های زیرزمینی در بخش‌هایی از شهر و مشکلات ایجادشده در دفع فاضلاب به‌صورت سنتی (چاه جذبی) در مجتمع‌های مسکونی و همچنین تعهد شرکت مبنی بر تأمین فاضلاب در محل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان که به‌صورت BOT توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی ساخته شده است، از اهداف اجرای این طرح است.

نادرخانی ادامه داد: با اجرای این طرح، ظرفیت تأمین آب موردنیاز صنایع شهر زنجان از پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب به میزان ۷۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اظهار کرد: همچنین همزمان با سفر رییس جمهور به استان پروژه حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه به بهره‌برداری می‌رسد که هدف از اجرای این طرح تأمین آب اضطراری شهرهای مواجه با تنش آبی است.

وی به افتتاح پروژه تکمیل تصفیه‌خانه آب در منطقه ابهر و خرمدره اشاره کرد و افزود: این تصفیه‌خانه در مساحت کلی ۹.۲ هکتار ساخته شده است، هدف از اجرای طرح تأمین ۱۲ میلیون مترمکعب آب در سال است و جمع‌آوری و انتقال و ذخیره آب در افق سال ۱۴۱۵، تکمیل ظرفیت تصفیه‌خانه به ۴۰۰ لیتر در ثانیه، احداث خط انتقال آب به طول ۲۲.۵ کیلومتر به شهرهای ابهر و خرمدره، احداث مخازن ذخیره آب شرب در شهرهای ابهر و خرمدره به ظرفیت ۲۳ هزار مترمکعب و ۴.۵ کیلومتر خط انتقال شهر خرمدره باهدف ذخیره‌سازی و تأمین آب پایدار شهرهای ابهر و خرمدره از اهداف اجرای این طرح است.
پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1617873

مهمترین اخبار ایران و جهان: