نیوز سیتی!
05 دی 1402 - 15:27

فعالیت 40 مرکز شتاب‌نگاری در استان زنجان

رئیس اداره مدیریت بحران راه و شهرسازی استان زنجان از وجود ۴۰ مرکز شتاب‌نگاری در استان خبر داد و گفت: بر اساس سیاست‌های مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به دلیل ایجاد پراکندگی مناسب در سطح کشور و مراکز عمده جمعیتی و حساس تخصیص‌های جدید صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مسلم کرمی، رئیس اداره مدیریت بحران راه و شهرسازی استان زنجان ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به وجود ۴۰ مرکز شتاب نگاری در استان اشاره و اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به دلیل ایجاد پراکندگی مناسب در سطح کشور و مراکز عمده جمعیتی و حساس، تخصیص‌های جدید صورت خواهد گرفت.

رئیس اداره مدیریت بحران راه و شهرسازی استان زنجان ابراز کرد: شبکه شتاب نگاری بیشتر برای اعلان وضعیت اضطراری به مراکز مدیریت و مانیتورینگ، زیرساخت‌های حیاتی و قطع آنها، برای جلوگیری از هرگونه پیامدهای ناشی از تخریب در آنها است.

وی با بیان اینکه در حوزه ساخت و ساز بخش‌های متعددی دخیل هستند، گفت: سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان به‌عنوان متولی مهندسان ناظر و طراح و مجری، ادارات راه و شهرسازی به عنوان راهبر و نظارت عالیه و شهرداری‌ها به عنوان متولیان صدور پروانه و کنترل ساخت‌وسازها و همچنین شهروندان به عنوان مالکان و سازندگان ساختمان‌ها که باید تابع نظر مهندسان و نقشه‌های تهیه شده باشند، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

کرمی با بیان اینکه در بخش ساخت و ساز ایمن در استان زنجان کارهای خوبی انجام شده اما کافی نیست، افزود: تا رسیدن به ایده‌آل در زمینه ساخت و ساز ایمن فاصله داریم.

رئیس اداره مدیریت بحران راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه از جمله عیب‌های مهم و اساسی وارده به حوزه ساخت و ساز موضوع صنعتی سازی است که متأسفانه کمتر از آن استقبال می‌شود، بیان داشت: نماهای سنگی که وزن قابل‌توجهی به ساختمان‌ها وارد می‌کنند یکی دیگر از نقاط ضعف در این حوزه است که در مواقع زلزله موجب ریزش شده و صدمات جانی و مالی قابل توجهی به همراه دارد.

وی در ادامه با اشاره به زلزله بم که در سال ۸۲ رخ داد، گفت: این حادثه تلخی بود که نه فقط بم و کرمان را، بلکه سراسر ایران و جهانیان را متأثر کرد.

کرمی با بیان اینکه زلزله بم تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی  به دنبال داشت، تصریح کرد: این حادثه تلخ در بعد مهندسی باعث چالش‌های جدی در طراحی، نظارت و شیوه‌های ساخت و ساز شد و در این میان بعدازاین حادثه تلخ، وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با طیف وسیعی از اقدامات صورت‌گرفته سعی در کاهش اثرات و پیامدهای منفی زلزله در حوزه ساخت و ساز دارند.
پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616729

مهمترین اخبار ایران و جهان: