نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 13:19

تأیید محل احداث نیروگاه هسته‌ای قزاقستان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

وزیر امور خارجه قزاقستان اعلام کرد احداث نیروگاه هسته‌ای در مرحله مشاوره قرار دارد اما باید اهمیت انرژی هسته‌ای را تبیین کرد که چه فرصت‌هایی در اشتغال‌زایی ، توسعه صنعت، مهندسی، آموزش عالی، تحقیقات علمی و کاربردی فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «الماس آدم ساتکالیف» وزیر انرژی قزاقستان اعلام کرد که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محل واقع در روستای اولکن در منطقه آلماتی را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای مناسب دانستند.

به گفته ساتکالیف، وزارت انرژی قزاقستان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تماس نزدیک دارد. آنان آماده هستند تا طیف کاملی از خدمات را برای پشتیبانی، ساخت‌و‌ساز، انتخاب فناوری‌های ایمن، عملیات بعدی و دفع بیشتر زباله‌های هسته‌ای به ما ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد که به طور کلی، سایت اولکن آماده و برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای مناسب است. 

«مورات نورتلئو» وزیر امور خارجه قزاقستان نیز در این زمینه یادآور شد که بر اساس دستورالعمل رئیس جمهور قزاقستان، یک رفراندوم ملی به منظور در نظر گرفتن نظرات قزاقستانی‌ها در مورد امکان ساخت نیروگاه هسته‌ای برگزار می‌شود.

وی‌گفت: ما به عنوان وزارت نیرو همه پشتیبانی‌های کارشناسی لازم را انجام می‌دهیم. ما در حال حاضر برنامه‌های کاربردی را بررسی نمی‌کنیم، در حال انجام مشاوره هستیم، اما روی انتخاب یک فناوری خاص تمرکز نداریم. نتایج این همه پرسی برای ما اهمیت اساسی دارد.

وزیر امور خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد: تسریع در این روند نامناسب است و در عوض باید در میان مردم مزایای این فناوری تبیین شود. اکنون ما باید تاکید اصلی را بر این موضوع داشته باشیم که به قزاقستانی‌ها توضیح دهیم که انرژی هسته‌ای چقدر برای ما مهم است، چه فرصت‌هایی از نظر ایجاد شغل، توسعه صنعت ساختمان، مهندسی، آموزش عالی، آموزش فنی متوسطه، تحقیقات علمی و کاربردی فراهم می‌کند.

وی افزود: انرژی هسته‌ای انرژی آینده است.

نورتلئو تاکید کرد که از منابع غیر هیدروکربنی، تنها برق هسته‌ای می‌تواند جایگزین ایستگاه‌هایی باشد که با سوخت فسیلی کار می‌کنند. به گفته برخی کارشناسان، دستیابی به هدف بی‌طرفی کربن جهانی بدون توسعه انرژی هسته‌ای غیرممکن است.

وزیر‌ خارجه قزاقستان ادامه داد: ما با داشتن کل زنجیره، رتبه اول در تولید اورانیوم، توسعه بالاترین فناوری‌ها برای تولید و مونتاژ محصولات نهایی، در حال برنامه ریزی برای توسعه فناوری تبدیل و غنی سازی هستیم. با دارا بودن تمام پتانسیل علمی پرسنل عنصر نهایی این زنجیره نیروگاه هسته‌ای است.

وی احداث نیروگاه اتمی را ادامه منطقی کل برنامه توسعه انرژی کشور دانست که فرصت بزرگی را برای اقتصاد فراهم می‌کند.

پیش از این، 2 اکتبر تا 6 اکتبر 2023، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی سایت و رویدادهای خارجی سرویس بازبینی (SEED) و ارزیابی نتایج مطالعات انجام شده در مورد انتخاب مکان نیروگاه هسته‌ای به این کشور سفر کرده بود که آژانس مذکور روستای اولکن در منطقه آلماتی را برای احداث نیروگاه تایید کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564429

مهمترین اخبار ایران و جهان: