نیوز سیتی!
10 آذر 1402 - 18:53

توصیه کنعانی به ۳ کشور اروپایی: از طرح ادعاهایی که کمکی به تعاملات ایران و اروپا نمی‌کند، بپرهیزید

سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه ۳ کشور اروپایی درباره موشک فتاح ۲ را فاقد مینای حقوقی خواند و به آنها توصیه کرد از طرح ادعاهایی که هیچ کمکی به تعاملات ایران و اروپا نمی‌کند، بپرهیزند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره موشک فتاح ۲ بیانیه‌ای صادر کردند که واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

فرانسه، انگلیس و آلمان در این بیانیه‌ رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح ۲  که اخیرا انجام شد را محکوم کردند.

در این بیانیه ادعا شده که جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف برنامه موشکی خود و بعد از سال‌ها بی‌اعتنایی به محدودیت‌های سازمان ملل، همچنان به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد. 

در همین خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی امروز (جمعه) دهم آذر ماه در واکنش به مفاد مندرج در بیانیه این سه کشور در خصوص موشک فتاح ۲، این بیانیه را گمراه کننده، فاقد هرگونه مبنای حقوقی و دارای اهداف و انگیزه‌های خاص سیاسی خواند.

 وی با اشاره به پایان همه محدودیت‌های موشکی‌ جمهوری اسلامی ایران در سطح شورای امنیت از ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، ادعاهای مطروحه در این بیانیه را غیرقابل قبول و فاقد هرگونه مبنای حقوقی برشمرد.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها تأکید کرده که برنامه‌های موشکی و فضایی‌اش خارج از محدوده و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و پیوست‌های آن است.

 ناصر کنعانی در ادامه توسعه و تقویت توانمندی متعارف موشکی‌ جمهوری اسلامی ایران ‌را با هدف بازدارندگی و براساس نیازهای دفاعی کشور خواند. 

به گزارش فارس، در جریان بازدید فرمانده کل قوا از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «موشک هایپرسونیک فتاح ۲»، سامانه پدافندی متحرک «مهران» و سامانه ارتقایافته «۹ دی» و همچنین پهپاد «شاهد ۱۴۷» رونمایی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به این بیانیه مداخله‌جویانه گفت که اتهام‌زنی بی‌پایه برخی طرف‌ها، تاثیری بر حقوق و اقدامات مشروع جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی ندارد.

کنعانی در پایان به سه کشور اروپایی توصیه کرد از طرح ادعاهایی که هیچ کمکی به تعاملات ایران و اروپا نمی‌کند، بپرهیزند.

به گزارش فارس، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل امیرسعید ایروانی اخیرا در نامه‌ای به شورای امنیت با اعلام اینکه هیچ فعالیتی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ انجام نداده‌ایم، برنامه‌های موشکی و فضایی‌ ایران را خارج از محدوده و صلاحیت این قطعنامه و پیوست‌های آن خوانده بود. پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1590529

مهمترین اخبار ایران و جهان: