نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 12:50

اختصاص 31 هزار میلیارد تومان برای مشاغل خرد و خانگی در سال آینده

بر اساس پیش بینی لایحه بودجه 1403 کل کشور در راستای حمایت از اشتغال خرد و خانگی و کارگاه‌های کوچک، مبلغ 31 هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه اختصاص می‌یابد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس ارقام لایحه بودجه 1403 کل کشور که قرار است هفته آینده از سوی دولت به مجلس ارائه شود، در تبصره 2 این لایحه برای حمایت از اشتغال آمده است؛ در اجرای مفاد ماده 6 قانون برنامه هفتم توسعه (لایحه) به منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی، حمایت از مشاغل خرد خانگی و کارگاه‌های خرد و کوچک، بازسازی و نوسازی ظرفیت‌های تولیدی، قرار است منابع مالی از طریق حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی مبلغ 310 هزار میلیارد ریال؛ یعنی به ازای هر استان حداقل یک هزار میلیارد تومان پیش‌بینی اختصاص پیدا کند.

همچنین باقیمانده مبالغ ردیف‌های 28 و 26 مصارف جداول تبصره 14، قانون بودجه سال‌های 1400 و 1401 نیز وارد این حساب‌ها خواهد شد.

به گزارش فارس، حساب ملی پیشرفت و عدالت که از قانون بودجه سال جاری راه اندازی شده، قرار است با هدف ایجاد تعادل و توازن منطقه‌ای در هر استان ایجاد شود و در هر یک از این حساب‌ها هزار میلیارد تومان قرار گیرد که تا با نظارت و تصمیم شورای برنامه‌ریزی استان مرکب از استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی و دستگاه مربوطه صرف پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی و تعاونی شود و اولویت آن اتمام طرح‌های نیمه تمام استانی باشد که البته تا این تاریخ هنوز پرداخت تسهیلات حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی در کشور مربوط به سال 1402 آغاز نشده است.

همچنین در بخش دیگری از لایحه بودجه آمده است؛ 5 درصد از 15 درصد موضوع سهم استانی حقوق دولتی معادن هم به حساب‌های پیشرفت و عدالت واریز می‌شود. 30 درصد از منابع مالی حاصل از مازاد تحقق درآمدهای استانی و مانده حساب‌های استانی پیشرفت و عدالت نیز برای حمایت از مشاغل خرد و خانگی اختصاص می‌یابد.

علاوه بر آن، مبلغ 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از منابع بانکی هم برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی و تعاونی در سال آینده پیش‌بینی شده است.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581029

مهمترین اخبار ایران و جهان: