نیوز سیتی!
28 آذر 1402 - 17:49

اردوغان: با پوتین درباره کریدورغلات در دریای سیاه گفت‌وگو می‌کنم

رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه از گفت‌و‌گو با همتای روس خود درخصوص راه اندازی کریدورغلات در دریای سیاه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه گفت که قصد دارد با همتای روس خود «ولادیمیر پوتین» برای احیای طرح غلات دریای سیاه گفتگو کند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» اردوغان حین بازگشت از مجارستان به خبرنگاران گفت:«ما به زودی با پوتین ملاقات خواهیم کرد و هر کاری بتوانیم برای عملیاتی نگه داشتن کریدورغلات انجام خواهیم. امیدوارم با پاسخ‌های مثبت به راه خود ادامه دهیم.»

وی با توصیف ساز و کار کریدور غلات به عنوان «گامی مثبت» گفت که ترکیه بر پیگیری این طرح نظارت خواهد داشت.

روسیه چندی قبل با تمدید دو ماهه توافق غلات دریای سیاه موافقت کرد اما هشدار داد، در صورتی که بر سر رفع موانع برای صادرات کود و غلات روسیه توافقی حاصل نشود این ابتکار عمل متوقف خواهد شد.

ماه ژوئیه گذشته سازمان ملل متحد و ترکیه میانجی منعقد شدن ابتکار عمل غلات دریای سیاه بین مسکو و کی‌یف شدند.

 در این بین، ترکیه از اوکراین حمایت نظامی کرده و در عین حال همکاری اقتصادی با روسیه را نیز حفظ کرده است. این کشور خود را به عنوان یک میانجی بالقوه در مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه معرفی و همزمان مخالفت خود را با تحریم‌های غرب علیه مسکو اعلام می‌کند. دریای سیاه برای حمل و نقل غلات، نفت و محصولات نفتی بخش  مهمی است.

چند مقام ارشد روس گفته‌اند که امکان تمدید توافق غلات دریای سیاه تحت شرایط فعلی وجود ندارد ،اما مسکو در تلاش است جلوی دچار شدن کشورهای فقیرتر به کمبود مواد غذایی به هنگام پایان یافتن اجرای این توافق را بگیرد.

«والنتینا ماتوینکو»، رئیس مجلسعلیای پارلمان روسیه گفت: « معتقدم تحت شرایط فعلی به روزرسانی کردن این توافق غیرممکن است. همچنین معتقدم تمدید آن نیز غیرممکن است چون صبر ما و تمایلمان برای اجرای آن به پایان رسیده است.»

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه نیز توافق غلات دریای سیاه را ناکارآمد و تمدید آن را بعید دانست.

اردوغان در ادامه گفت‌‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد:«اجازه دهید راهی برای راه اندازی کریدور غلات پیدا کنیم.»

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1609673

مهمترین اخبار ایران و جهان: