نیوز سیتی!
04 آذر 1402 - 23:05

ادامه درخواست‌های بی پایان زلنسکی برای کمک تسلیحاتی

رئیس جمهور اوکراین در ادامه درخواست‌های بی‌پایانش از متحدان غربی برای دریافت کمک های تسلیحاتی خواستار دریافت سامانه‌های پدافند هوایی بیشتر از آنها شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی، کمک‌های تسلیحاتی بیشتری از حامیان غربی خود طلب کرده و از آنها به بهانه حفاظت از صادرات غلات کشورش  سامانه‌های پدافند هوایی بیشتر درخواست کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، زلنسکی در سخنرانی در اجلاس «غلات اوکراین» که با حضور مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی شامل «آلن برسه»، رئیس جمهور سوئیس و «اینگرید سیمونیت»، نخست وزیر لیتوانی برگزار شد ادعا کرد: «ما دچار کمبود پدافند هوایی هستیم و این امری پنهانی نیست.»

زلنسکی این سخنرانی را بعد از بزرگترین حمله پهپادی روسیه در طول جنگ اوکراین با استفاده از 75 پهپاد ایراد کرد. کنفرانس خبری مشترک این سه مقام نیز در پی به صدا در آمدن آژیر حمله هوایی نیمه کاره ماند.

زلنسکی گفت، متحدان خارجی کشورش قرار است کشتی‌هایی را به محافظت از کاروانهای کشتی‌های باری که از بنادر اوکراین اعزام می‌شوند اختصاص دهند.

او اظهار کرد: «من با چند کشور بر سر استفاده اوکراینی‌ها از کشتی‌های قدرتمند خارجی برای تامین امنیت کاروان‌ها توافق کرده‌ام.»

رئیس جمهور اوکراین مدعی شد، کی‌یف می خواهد با دریافت کمک‌های جدید از سوی متحدان و افزایش ظرفیت تولید خود مساله کمبود تسلیحات ضدهوایی خود را حل کند و در این روند پیشرفت کسب کرده است.

زلنسکی اضافه کرد: «ما درخواست برخی سامانه‌های پدافند هوایی را داشته‌ایم. ما در پاسخ جزئیاتی درباره اینکه این سامانه ها از چه زمان شروع به محافظت از کریدور صادرات غلات اوکراین کنند دریافت کرده‌ایم. چون هم این کریدور و هم مردم مهم هستند.»

زلنسکی در واکنش به اعتراضات کامیون‌داران لهستانی و اسلواکیایی که جلوی انتقال بخش عمده‌ای از محموله‌های غلات اوکراین از مسیر زمینی را در روزهای اخیر گرفته‌اند گفت، مشکل این کشورها به دلیل سیاست‌های داخلی خودشان است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌ های پدافند هوایی نظیر «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد همچون موشک انگلیسی «سایه توفان» را در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌زدایی این کشور آغاز کرد.

اروپایی ها پیش از عملیات روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، با خصومت نشان دادن علیه روسیه و نادیده گرفتن مطالبات و منافع امنیتی مسکو زمینه ساز بروز جنگ در اوکراین شده و در جریان این عملیات نیز حمایتهای همه جانبه ای را از اوکراین به عمل آورده اند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1584529

مهمترین اخبار ایران و جهان: