نیوز سیتی!
04 دی 1402 - 09:01

هشدار دامپزشکی آذربایجان‌غربی در خصوص شیوع آنفلوآنزی پرندگان

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به برودت هوا، باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، خلیل‌زاده مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با توجه به برودت هوا، باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، انجام گیرد.

وی افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و پرندگان است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله، کاهش مصرف دانه، افت شدید و ناگهانی تولید تخم مرغ و سیاه شدن تاج و ساق پای پرندگان و لرزش سر و گردن در طیور بروز می‌کند. 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی افزود: با توجه به راه‌های انتقال این بیماری( تماس مستقیم با ترشحات، مدفوع، منابع آبی، دان، اشیاء و تجهیزات آلوده )، لازم است صاحبان طیور بومی با نگهداری پرندگان بومی در فضاهای محصور شده، استفاده از آب و دان بهداشتی، ممانعت از تماس سگ و گربه و پرندگان وحشی با طیور بومی و متصدیان مرغداری های صنعتی با کنترل تردد به مرغداری‌ها، ضدعفونی اصولی، ممانعت از ورود کلیه پرندگان وحشی به مرغداری‌ها و انبار دان، تهیه جوجه و نهاده بصورت بهداشتی از منابع مطمئن، مبارزه با جوندگان و ایجاد شرایط پرورشی مناسب از قبیل دما، رطوبت و تهویه ایده آل از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

 خلیل زاده بیان کرد: همشهریان نیز با خرید گوشت مرغ و تخم مرغ از مراکز مجاز از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیشگیری کنند. 

وی از عموم شهروندان درخواست کرد ضمن رعایت موارد ذکر شده در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در طیور بومی و صنعتی و نیز پرندگان آبزی در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان ها و اداره کل گزارش دهند.

وی در خاتمه تصریح کرد: برابر پایش های انجام شده در سطح استان تا کنون موردی از بروز بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1615029

مهمترین اخبار ایران و جهان: