نیوز سیتی!
17 دی 1402 - 20:14

برگزاری رزمایش دریایی بزرگ ترکیه حین مذاکره با یونان

نیروی دریایی ترکیه روز یکشنبه از برگزاری رزمایش بزرگ در آب‌های منطقه با حضور 17 هزار نظامی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فرمانده نیروی دریایی ترکیه روز یکشنبه از برگزاری رزمایشی در دریاهای «سیاه»، «اژه» و شرق مدیترانه خبر داد، رزمایشی که احتمالا واکنش یونان را به همراه خواهد داشت.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» دریادار «کان ترکان» فرمانده نیروی دریایی ترکیه در نشست خبری گفت: «این رزمایش توسط فرماندهی نیروی دریایی تحت برنامه رزمایش نیروهای مسلح ترکیه انجام می‌شود.»

وی گفت:«هدف از این ارتقای سطح آمادگی عناصر شرکت‌ کننده و افزایش توانایی‌ نیروها در محیطی بسیار چالش برانگیز است.»

 این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که یونان و ترکیه در حال کاستن از تنش‌ها هستند و یکی از شروط آتن عدم نظامی شدن آب‌های منطقه از سوی ترکیه است.

فرمانده نیروی دریایی ترکیه از حضور ۱۷ هزار پرسنل، ۱۱۰ فروند شناور سطحی، ۷ فروند زیردریایی، ۳۴ فروند هواپیما، ۲۲ فروند بالگرد و ۲۲ پهپاد در این رزمایش یک هفته‌ای خبر داد.

«جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان  نیز بر ارتقای ارتش این کشور با خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از ایالات متحده تاکید کرده است.

گراپتریتیس سطح روابط با آمریکا را در سال‌های اخیر را ستود و گفت:«ما سیاست معاملاتی انجام نمی‌دهیم، ما سیاست بین‌المللی اصولی انجام می‌دهیم و همه به آن احترام می‌گذارند. آمریکامی‌داند که بازیکن معتبر منطقه‌ای کیست.»

زیر خارجه یونان اظهار داشت: «جت‌های اف-۳۵ به طور قابل توجهی سیستم دفاعی کشور را ارتقا خواهند داد. ما در مورد این موضوع حین بازدید بلینکن بحث خواهیم کرد. معتقدم که تحولات مثبتی رخ خواهد داد.»

گراپتریتیس در پاسخ به سئوالی درباره روابط با ترکیه گفت که روابط عالی و مبتنی بر درک متقابل بین دو متحد ناتو است. وی گفت: «تاکید می‌کنم که اکنون به سطحی از تفاهم رسیده‌ایم تا بتوانیم تنش‌ها را بدون ایجاد بحران مدیریت کنیم.»

اخیرا مشاور رئیس جمهور ترکیه  با بیان اینکه موازنه قوا بین  ترکیه و یونان پس از کمک نظامی غرب به آتن تغییر کرده، گفت که کار ارتش ترکیه دشوارتر شده است.

«مسعود حکی کاشین» مشاور رئیس جمهور ترکیه در امور امنیتی و سیاست خارجی که خود افسر سابق نیروی هوایی ترکیه نیز بوده گفت که برتری هوایی پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان خواهد رسید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1630073

مهمترین اخبار ایران و جهان: