نیوز سیتی!
08 بهمن 1402 - 20:48

جنگنده‌های 23 میلیارد دلاری ترکیه در خدمت آمریکا

ترکیه در حالی به 40 فروند «اف-16» ساخت آمریکا تجهیز می‌شود که این حرکت در راستای اهداف واشنگتن در منطقه عنوان شده و یونان نیز به دقت آنکارا را زیر نظر دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نهاد همکاری امنیتی دفاعی آمریکا وابسته به پنتاگون  روز یکشنبه  اطلاعات دقیقی در مورد فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه ارائه کرده است.

به گزارش وبگاه «البوابه» قرار است ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و کیت‌های نوسازی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار به ترکیه صادر شود. نیروی هوایی ترکیه ۷۹ جنگنده موجود اف-۱۶ خود را نیز با این کیت‌ها نوسازی خواهد کرد.

این در حالی است که یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است.

چندی قبل، «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور گفت که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

میتسوتاکیس گفت:«یونان موظف است نیروهای مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم.»

در این اطلاعیه تاکید شده است که این فروش  جهت افزایش قابلیت‌های نیروی هوایی ترکیه و تقویت بالقوه همکاری با ناتو در راستای همسویی نزدیک با اهداف سیاست خارجی ایالات متحده است.

این توسعه بخشی از راهبرد ترکیه برای برآورده کردن نیازهای خود است. این کشور در انتظار تکمیل پروژه هواپیمای جنگده بومی است.

این اطلاعیه یک دوره ۱۵ روزه را برای کنگره ایجاد می کند تا هر گونه اعتراضی را نسبت به فروش مطرح کند. در صورت عدم اعتراض در این مدت، فروش ادامه خواهد یافت. طبق گزارش ها، هر دو کمیته روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان از این فروش حمایت می کنند.

جنگنده اف-۱۶، به‌عنوان نسل  چهار و نیم شناخته می‌شوند و دارای رادار پیشرفته الکترونیکی اسکن شده هستند.

آمریکا با فروش جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵ به یونان نیز موافقت کرده و باید به انتظار نشست و دید که برتری هوایی متعلق به کدام کشور خواهد شد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1652573

مهمترین اخبار ایران و جهان: