نیوز سیتی!
13 بهمن 1402 - 14:51

تونل کبیرکوه با ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی به بهره‌برداری نزدیک شد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: احداث تونل کبیرکوه ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

فرشاد دوستی مدیرکل راه‌وشهرسازی استان ایلام، ظهر جمعه ۱۳ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: عملیات راه‌سازی در بزرگترین تونل جاده‌ای کشور امسال به پایان می‌رسد و این طرح امسال زیر بار ترافیک می‌رود.

وی افزود: هم اکنون کار بیس‌ریزی و کارهای زیرسازی آن در حال انجام است، کانال‌های کناری اتمام و درپوش روی کانال‌ها نصب شده است و بیشتر کار عملیات روسازی و تکمیل سقف ۲ پارکینگ در دست اجراست.

مدیرکل راه‌وشهرسازی ایلام، ادامه داد: تونل کبیرکوه بزرگترین تونل جاده‌ای در راه‌های اصلی کشور است، این تونل به طول ۷ کیلومتر در ۸ قطعه با ۹۲ پیشرفت فیزیکی در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

دوستی خاطرنشان کرد: احداث این تونل علاوه بر حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و ۲۰ کیلومتر گردنه صعب‌العبور کبیرکوه، نقش مهمی در کاهش مسیر زائران عتبات عالیات و کاهش بار ترافیکی اربعین دارد.

وی تصریح کرد: اتصال بازارچه مرزی چیلات به استان‌های مرکزی و شمالی کشور از دیگر مزیت‌های مهم طرح تونل کبیرکوه است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۸۳۱ میلیارد تومان نقداً بابت پروژه پرداخت شده است و عملکرد در مسیر تونل ۱۷۰۰ میلیارد تومان است که مجموع مطالبات جزو همین مسیر است.

وی یادآور شد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای تکمیل پروژه مورد نیاز است به نحوی که فقط حوزه روشنایی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

دوستی در پایان گفت: تردد سالانه ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه از گردنه کبیرکوه صورت می‌گیرد که با ساخت تونل کبیرکوه برای مسافران در سال ۶۰۰ هزار ساعت صرفه‌جویی در زمان و ۶۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی دربردارد، همچنین سالانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طرح ساخت تونل کبیرکوه آبدانان از توابع استان ایلام در سال ۱۳۸۹ کلنگ‌زنی شد و امید را برای خروج از بن‌بست شهرستان را در دل مردم این دیار زنده کرد و قرار است تا پایان سال به بهره برداری برسد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1657873