نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 17:14

تاکتیک جدید اردوغان برای گروکشی انتخاباتی

اظهارات اردوغان در جمع مردم زلزله زده مرکز استان خاتای، با واکنش‌های تند و منفی سیاستمداران ترکیه روبرو شده و پیام او را مصداق گروکشی و اعمال فشار حزبی قلمداد کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پیداست که پیروزی در انتخابات فروردین ماه آتی در ترکیه، برای احزاب سیاسی این کشور اهمیت حیاتی دارد. چرا که از همین حالا، حزب حاکم و احزاب مخالف، به شکل جدی به جان هم افتاده اند و اردوغان از یاران خود خواسته، تلاش کنند تا علاوه بر استانبول و آنکارا، در دیگر استان های مهم و استراتژیک، شهرداری ها به دست مخالفین نیفتد.

یکی از این شهرداری ها که سالهاست به حزب جمهوری خلق تعلق دارد، شهرداری مرکزی حاتای است. حاتای در مرز ترکیه و سوریه و در ساحل مدیترانه، یک شهر استراتژیک و بسیار مهم است و سالهاست که حزب جمهوری خلق به عنوان قدیمی ترین حزب کمالیست های مخالف اردوغان، شهرداری کلانشهر حاتای را در دست دارد.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

دکتر لطفی ساواش پزشک و سیاستمدار اهل حاتای، در نخستین سالهای فعالیت سیاسی خود، با حزب اردوغان همراه بود، اما بعدها به حزب جمهوری خلق پیوست و از 10 سال پیش تاکنون شهردار حاتای است و برای دور بعدی انتخابات نیز، نامزد شده است.

او در دوران فعالیت خود، چند بار به عنوان شهردار موفقی معرفی شده که سرمایه های تجاری- صنعتی فراوانی را جذب کرده است. لطفی ساواش این بار نیز به عادت همیشه حاضر نشد به استقبال اردوغان برود و در نتیجه سخنرانی اردوغان، آکنده از جملات و بیانات تندی علیه شهردار و حزب او بود.

اما از این گذشته، اردوغان برای نخستین بار در این شهر مهم مرزی ترکیه، سخنی بر زبان آورد که پرده از تاکتیک سیاسی – انتخاباتی جدیدی برداشته که از سوی فعالان سیاسی، به عنوان یک خطر جدی تلقی شده است.

اگر به ما رای ندهید، امکاناتی نخواهید گرفت

حاتای یکی از شهرهایی است که پذیرای جمعیت فراوانی از آوارگان سوری است و در عین حال، در جریان زلزله قهرمان مرعش نیز، با تلفات و ویرانی روبرو شد. اما از آنجایی که شهردار، با استاندار و فرماندار معرفی شده از سوی دولت اردوغان همراه نیست، در دوران بازسازی پس از زلزله، کمترین کمک ها را دریافت کرده و اردوغان از این وضعیت دفاع می کند و آن را موجه و طبیعی جلوه می دهد!

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب حاکم این کشور، در مراسم معرفی نامزد حزب عدالت و توسعه برای احراز پست شهرداری حاتای در انتخابات پیش رو، در جمع هواداران خود در این شهر گفت: «با وجود این که حاتای سرمایه ‌گذاری ‌های ملی و سراسری کاملی را دریافت کرده، اما این شهر ما به دلیل نداشتن چشم‌ انداز مدیریت محلی، نتوانسته پتانسیل ‌های خود را  آشکار کند و در این زمینه با مشکل مواجه است. اگر دولت مرکزی و ساختار اداری محلی یک شهر، با همدیگر منسجم و هماهنگ نباشند، امکانات خاصی به آن شهر نمی رسد. آیا چیزی به حاتای رسید؟ خیر. این شهر هم اکنون غریب و محزون مانده است. متأسفانه مدیران محلی فعلی در حاتای، حکم همان ماجرای قدیمی بعد الخراب بصره را دارند. کسی نمی داند شهردار کجاست! به همین دلیل من معتقدم اگر به نامزد ما یعنی برادرم مهمت اون ترک رای بدهید، حاتای با تلاش او و تیم متخصصین همراهش، دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد. حاتای به خاطر ذهنیت حزب جمهوری خلق تلف شده است. چرا که این حزب اهل عمل نیست و فقط حرف می زند».

اردوغان در سخنان خود، به ماجرای تاریخی خاصی اشاره کرده که بر اساس یک حکایت قدیمی در مورد شهر بصره، سینه به سینه نقل شده  است. در این داستان، درویش گرسنه ای در بصره، خانه به خانه و مغازه به مغازه، از مردم غذا می طلبد. اما کسی حاضر نیست چیزی بدهد. سرانجام، یک قصاب، تکه ای گوشت خام به درویش می دهد. درویش این بار از مردم، هیزم یا آتش طلب می کند. اما باز هم پاسخی نیست. درویش از خداوند متعال می خواهد، خود او آتشی عنایت کند. در همین حال، آتشی عظیم بر بصره فرود می آید. همه در تلاشند تا بگریزند و جان خود را نجات دهند اما درویش خونسردانه، گوشت را طبخ می کند. قصاب هم در میانه هراس و نجات می گوید: خدا را شکر، عاقبت آتشی یافتی! درویش نیز در جواب می گوید: بله. ولی بعد از خراب شدن بصره!

در سخنان اردوغان، چند موضوع و پیام مهم وجود دارد:

1.او از بیان این موضوع ابایی ندارد که در تخصصی بودجه و امکانات، رویکرد حزبی دارد و اگر مردم برای انتخاب شهردار، به فردی غیر از نامزد حزب حاکم رای دهند، امکانات خاصی از دولت دریافت نخواهند کرد!اردوغان آشکارا اعلام می کند که در سالیان اخیر، هم قبل از زلزله و هم بعد از آن، حاتای عقب نگه داشته شده و دولت در واقع از مردم این شهر انتقام گرفته است!

2.اردوغان با تشبیه حاتای به یک شهر در آتش سوخته و ویران شده، به مردم وعده می دهد که تنها راه آباد شدن شهر، این است که در انتخابات آتی، به نامزد حزب حاکم رای دهند تا تحریم حاتای، خاتمه پیدا کند!

واکنش تند سیاستمداران

اظهارات اردوغان در جمع مردم زلزله زده مرکز استان حاتای، با واکنش های تند و منفی سیاستمداران ترکیه روبرو شده و پیام او را مصداق گروکشی و اعمال فشار حزبی قلمداد کردند.

 اکرم امام اوغلو، شهردار کلانشهر استانبول در پاسخ به سخنان اردوغان اعلام کرد: «متاسفم. ناچارم بدون تعارف اعلام کنم که انگیزه و دلایل بیان این سخنان، نیاز به معاینه پزشکی دارد. دکترها باید در مورد وضعیت روانی اردوغان نظر بدهند و مشخص کنند که چرا او به راحتی همه را تهدید می کند. اما این را هم بدانید که مردم ما از این حرف ها هراسی ندارند. بدانید که این ملت به تهدیدات شما پاسخ خواهد داد. او در مقابل زلزله زدگان اعتراف کرد که فقط به این دلیل که در انتخابات به او و رفقایش رای ندادند و شهرداری هم در دست حزب مخالف است، حاضر به ارسال بودجه و امکانات نیست! پاسخ چنین رفتاری را به وجدان جامعه می سپارم».

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی و از یاران سابق اردوغان نیز گفته است: «اردوغان رسماً در حال ارعاب و باج گیری است. او می گوید، اگر به نامزد من رای ندهید، شهرهای شما همچنان ویران خواهند ماند! می گوید اگر در انتخابات محلی از من حمایت نکنید خدماتی دریافت نخواهید کرد. حالا که یک سال از زلزله سپری شده، بهتر است اردوغان به جای تهدید و ارعاب مردم، او به این سوال جواب دهد: دولت، در 48 ساعت اول پس از وقوع زلزله، دقیقاً کجا بود؟ چرا به داد مردم نرسیدید؟ من از روز سوم زلزله در منطقه بودم. من با چشمان خود ناامیدی عظیمی را دیدم که مردم مرعش و حاتای تجربه کردند. من شاهد رنج مردمی بودم که نمی توانستند به فرزندان، خواهر و برادرها، والدین و عزیزانشان کمک کنند. من تعدادی از دوستان و همکاران حزبمان را در آن شهرها از دست دادم. منطقه به منطقه، روستا به روستا رفتیم. وارد خیابان هایی شدیم که هیچکدام از مقامات دولت اردوغان وارد نشده بودند. اردوغان به آن ابهامات پاسخ نداده و مردم باید در انتخابات پیش رو، پاسخ تهدیدهایش را بدهند».

احمد داود اوغلو نخست وزیر سابق ترکیه نیز در سخنرانی خود در جمع اعضای حزب آینده و حزب سعادت، عبارات تندی درباره رئیس جمهور به کار برده و او را به خیانت متهم کرد.

داود اوغلو گفت: «سخنان اردوغان، مصداق گستاخی و توهین به مردم است. یک مقام دولتی چگونه می تواند تا این اندازه بی وجدان باشد که به راحتی مردم را تهدید کند و از اموال و امکانات دولتی و قدرت و اختیارات خود سوء استفاده کند؟ آیا این انسانیت است؟ انسان در مقابل دشمنش هم نباید اینطور حرف بزند. متأسفانه حتی در زمان زلزله نیز تقسیم بندی های ذهنی حزبی خود را حفظ کردند و به روستاها و مناطقی کمک بیشتری کردند که حاضر شده بودند به آکپارتی و اردوغان رای دهند. وقتی که سخنان متکبرانه اردوغان در حاتای را شنیدم، واقعاً در درونم زلزله روی داد. چنین فردی که آشکارا باج می خواهد و بگوید، اگر رای ندهید از امکانات خبری نیست، چگونه می تواند رهبر و نماینده این ملت باشد؟ جالب است در حاتای، یک مادر شهید، در کنار ویرانه های یک ساله برجای مانده از زلزله پرسید: مگر من به اردوغان رای ندادم؛ پس چرا کاری نکردند. من از دیدن این تصاویر و شنیدن این سخنان، دچار تاثر می شم و مطمئنم که مردم چنین برخوردهایی را از یاد نمی برند و پاسخ لازم را خواهند داد».

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

داود اوغلو در ادامه گفته است: «اردوغان مردم استانی را تهدید می کند که چهار صد هزار نفر از جمعیت آن به خاطر زلزله مهاجرت کرده و فقط 7 درصد از تعهدات دولت محقق شده است».

الیف چاکر از تحلیلگران سیاسی ترکیه درباره سخنان اردوغان به این شکل اظهارنظر کرده است:«215 هزار خانه در حاتای در اثر زلزله فرو ریخت. اما در کلیس این تعداد به 2 هزار خانه رسید. با این حال، دولت درصد ناچیزی از خانه های حاتای را بازسازی کرد. خوشبختانه دلیل آن، آشکار است. سخنان اردوغان را شنیدیم. او به طور واضح می گوید: اگر به من و حزب من رای ندهید، خبری از بودجه و امکانات نیست! من درباره ابعاد واقعی بازسازی حاتای از پروفسور اوغور امک سوال کردم.

او بدون تعارف به من گفت: «42 درصد از خانه ‌های به شدت آسیب دیده و ویران شده منطقه در حاتای است. تا 7 آوریل 2023 میلادی، تعداد کل خانه هایی که دولت برای بازسازی آنها قرارداد امضا کرده است، 36 هزار و 530 خانه بود اما از این تعداد 2 هزار و 928 خانه متعلق به حاتای است و سهم این استان در جریان بازسازی، تنها 8 درصد است. در حالی که سهم بازسازی در استان غازی آنتپ در حد 30 درصد است! چرا؟ چون خانم فاطمه شاهین شهردار آنتپ، از معتمدین اردوغان و حزب عدالت و توسعه است!»

کمتر از 2 ماه به برگزاری انتخابات شهرداری های ترکیه مانده و باید دید دعوای جدید اردوغان و مخالفین، تا چه اندازه بر نتایج انتخابات تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1664473

مهمترین اخبار ایران و جهان: